Het schooladvies van Sonja’s zoon viel tegen: ‘Zijn Cito-score voor begrijpend lezen is zo laag’
Kinderen in groep zeven en acht worden langzaam voorbereid op het middelbaar onderwijs. Rond het einde van groep zeven krijgen ze daarom vaak van school ook een voorlopig schooladvies mee. Dat kan confronterend zijn, zeker als je iets anders had verwacht als ouder. Sonja* (40) dacht bijvoorbeeld dat haar zoon makkelijk naar Havo/VWO kon, maar zijn voorlopig schooladvies luidt VMBO-tl. Het probleem? Begrijpend lezen.
Sonja’s zoon is een goede leerling, ieder tienminutengesprek krijgt ze enkel positieve verhalen te horen en zijn schoolresultaten zijn goed. Ze was dus ook enigszins verbaasd over het voorlopig schooladvies van de leerkracht. Sonja: “Vol enthousiasme kwam mijn zoon vorige week uit school, met een dichte enveloppe in zijn hand. De brief die erin zat zou vertellen wat zijn voorlopig schooladvies was.
Teleurstelling over het voorlopig schooladvies
Eenmaal thuis maakten we hem samen open. Toen ik ‘VMBO-tl’ zag staan probeerde ik mijn teleurstelling te verbergen. Dit had ik niet verwacht. In de uitleg van de leerkracht stond dat Remy een fijne leerling is. Zijn werk- en luisterhouding zijn goed. Hij is geconcentreerd, serieus en voor zijn toetsen haalt hij goede cijfers.
Dat wil zeggen, voor zijn topografie, verkeer en Engels toetsen. Daarvoor haalt hij enkel negens en tienen. Rekenen en begrijpend lezen gaan hem minder goed af en laten dat nu net de vakken zijn waarop het voorlopig schooladvies met name wordt gebaseerd. Qua rekenen zou hij nog wel naar Havo kunnen, maar zijn Cito-score voor begrijpend lezen is zo laag, dat het voorlopig schooladvies toch VMBO-tl luidt.
Begrijpend lezen
Natuurlijk wist ik wel dat hij geen ster in begrijpend lezen is, maar dat dit zo’n grote invloed zou hebben op het schooladvies, nee, dat had ik niet verwacht. Aangezien hij verder zo’n geweldige leerling is had ik er niet eens bij stilgestaan dat dit kon gebeuren.
Begrijp me niet verkeerd, er is niets mis met het VMBO, maar ik weet en zie dat mijn kind een hoger niveau aan zou kunnen. Het belangrijkste vind ik dat het advies dat hij krijgt ook écht bij hem past. Dat gevoel heb ik hierbij niet. Daarom besloot ik naar de leraar te gaan. Gelukkig reageerde hij begripvol en ook hij zou liever zien dat Remy naar Havo/VWO gaat, maar met zijn huidige scores kan dat niet.
Thuis extra oefenen
Hij adviseerde me daarom om thuis extra te gaan oefenen met begrijpend lezen. Er zijn bepaalde modules die je thuis kunt gebruiken en die volgens hem veel verbetering opleveren. Als zijn scores voor begrijpend lezen omhoog gaan, kan hij zeker naar Havo.
Nu zit ik echter in tweestrijd. Ik vind het maar niets om mijn zoon van tien jaar na een lange schooldag ook thuis nog eens aan het werk te zetten. Daarvoor zit hij toch op school? Om te leren? Dat heb ik ook aangegeven bij de leerkracht. Maar op de vraag of hij op school extra tijd kon krijgen voor begrijpend lezen was het antwoord: Nee.
Van school hoef ik dus niet veel extra hulp te verwachten. Daarbij heeft mijn zoon absoluut geen zin om extra werk te maken thuis. Dus als ik dat wil zal het leiden tot veel strijd thuis. Moet ik me erbij neerleggen en hopen op het beste? Of moet ik hem toch dwingen om thuis te oefenen met begrijpend lezen?”
*Wegens privacyredenen zijn de namen in dit artikel gefingeerd. De echt naam is bekend bij de redactie. Wil je ook (anoniem) je verhaal delen op J/M Ouders. Stuur dan een mailtje naar [email protected].
Voorlopig schooladvies in groep 7: hoe wordt dat eigenlijk bepaald?