Alles over: zon, maan en ster niveaus bij Veilig Leren Lezen methode
Veel basisscholen hanteren in groep 3 de methode Veilig Leren Lezen van Uitgeverij Zwijsen. Deze methode komt heel goed tegemoet aan de verschillen tussen leerlingen in groep 3: het ene kind leest immers al een boekje, terwijl het andere start met het leren van de letters met hun klanken. Deze verschillen in leesniveau vragen een verschillende manier van werken en daarom gebruikt de methode drie verschillende niveaus: maan, ster, zon.
Veilig leren lezen: zon, maan en ster
Veilig leren lezen werkt met drie niveaus: maan, zon en ster. Leerlingen met een normale leesontwikkeling volgen de maanlijn. Leerlingen die al leesvaardig zijn of een snelle groei doormaken volgen de zonlijn. Kinderen die wat meer moeite hebben met lezen vallen onder ster. Zij volgen de maanlijn, maar krijgen daarbij extra instructie en begeleiding, zodat ook zij de basisdoelen kunnen bereiken.
De drie verschillende aanpakken kunnen dus als volgt worden omschreven:
Maan: De kinderen met deze aanpak volgen de methode volgens de gebruikelijke manier. Deze groep is vaak het grootste!
Ster: De kinderen met deze aanpak hebben iets extra’s nodig om tot voldoende prestaties te komen.
Zon: De kinderen met deze aanpak kunnen al beter lezen. Ze hebben een zelfstandige werkhouding en een goede concentratie waardoor ze in staat zijn om op eigen kracht, zelfontdekkend te leren.
Werkwijze
Alle materialen zijn gecodeerd met een pictogram zodat leerlingen zelf kunnen zien welk boek, schrift of werkblad ze moeten pakken. Deze pictogrammen mogen echter geen aanduidingen voor de leerlingen worden!
De methodemakers benadrukken dit ook in hun literatuur. In de praktijk gebeurt het helaas nogal eens dat kinderen of leerkrachten praten over ‘zonnetjes’ of ‘maantjes’ wanneer ze het over leerlingen hebben.
Onderlinge verschillen
Kinderen weten van elkaar daardoor al heel snel wie de vlotte lezers zijn en wie moeite hebben met lezen. De taak van de leerkracht is niet om deze verschillen te verbergen, maar om kinderen te leren hiermee om te gaan en elkaar te respecteren. Dat is in groep 3 een hele klus, omdat in deze groep die verschillen voor het eerst zo duidelijk worden. Een goede leerkracht zal daarom veel tijd besteden aan de sfeer in de klas en een goede omgang met elkaar.
Ook als ouder is het belangrijk om met je kind te praten over deze verschillen, zodat een kind weet waar het goed in is en waaraan het nog extra zijn best kan doen. Kinderen ontwikkelen zo een reëel zelfbeeld.
Lees ook:
Lezen leuk maken voor je kind; 5 slimme tricks