De eerste spreekbeurt
Zo breng je je kleine kleuter naar de basisschool en zo is hij al toe aan zijn eerste spreekbeurt. Dat is zeker spannend! Op sommige scholen beginnen kinderen al bij de kleuters met een ‘vertelkring’. Kinderen mogen dan iets mee naar school nemen waarover ze voor de klas vertellen. De vertelkring verandert langzaam in een echte spreekbeurt naarmate de kinderen ouder worden.
Op de school van jouw zoon wordt er in groep 4 gestart met een spreekbeurt. Het doel van deze spreekbeurt op jonge leeftijd zal zijn: het durven spreken voor de klas. Soms gebeurt dit in een kring en mag de leerling meegebrachte voorwerpen in het midden leggen en er iets over vertellen. Kinderen in groep 4 beginnen meestal met een spreekbeurt over een huisdier, hobby of sport. Het leuke is dat je als kind nu echt eens alle tijd krijgt om te vertellen. Liefst over iets waarvan je kind veel weet en anderen iets kunnen opsteken.
Het is belangrijk dat je je kind helpt. In de onder- en middenbouw kun je niet een geheel zelfstandige houding verwachten van kinderen. Bovendien is het samen maken een leuke bezigheid. Maar let wel op dat het ook echt de spreekbeurt van je kind is. Laat hem de regie houden over wat er verteld gaat worden.
Soms doen kinderen het liefst de voorbereidingen zelf, zonder hulp van de ouders. Geef je kind in dit geval het vertrouwen dat het gaat lukken. Bied aan om als publiek te fungeren tijdens het oefenen, wanneer je dat geruststelt en fluister de juf in dat hij ‘echt alles helemaal alleen wilde doen’. Grote kans dat deze zelfstandigheid gewaardeerd wordt!
Tips
- Laat je zoon een onderwerp kiezen waarover hij al wat weet en het een en ander kan vertellen. Ook is het leuk als hij wat voorwerpen die bij het onderwerp passen mee kan nemen naar school. Bewaar lastige onderwerpen zoals ‘de Romeinen’ of ‘vulkanisme’ voor een later schooljaar als je kind wat ouder is. Hebben jullie geen idee welk onderwerp het moet worden; kijk dan eens op: www.spreekbeurten.info
- Zoek met je kind voorwerpen uit die passen bij het onderwerp en leg ze samen in een vaste volgorde. Laat je zoon dan over elk voorwerp iets vertellen. Zo zal hij merken dat hij al een groot deel van de spreekbeurt heeft gevuld. Hoe lang een spreekbeurt moet duren, kun je vragen aan de juf of meester.
- Pak vervolgens een papier en laat je zoon een hoofdstukindeling maken. Noteer slechts steekwoorden. Het is namelijk niet nodig dat hij uit zijn hoofd gaat leren wat hij gaat vertellen. Het is wel nodig dat hij voldoende wéét over de hoofdstukken. Hij zal aan de hand van plaatjes of voorwerpen vertellen en dus niet gaan voorlezen. Het papier wordt een soort geheugensteuntje. Kom niet in de verleiding om hem de zinnetjes uit het hoofd te laten leren. Dit zal enkel spanning veroorzaken.
- Let op dat je zoon ook informatie geeft waarvan kinderen iets kunnen leren: dat honden blaffen weet iedereen, dat er 2,5 miljoen honden in Nederland rondlopen of hoe hoog een boete is als je de drollen niet opruimt is interessanter. Zoek informatie op internet of boeken met plaatjes in de bibliotheek.
- Kinderen vinden het leuk als er voldoende te zien is. Heb je niet veel spulletjes, dan is het ook leuk om een soort collage te maken van plaatjes. Sommige kinderen zijn in groep 4 al zo handig dat ze het een fluitje van een cent vinden om een PowerPoint te maken en anders doen ze dit graag met jouw hulp. Een PowerPoint is een heel mooie manier om de klas plaatjes te laten zien over het gekozen onderwerp.
- Ook een kort filmpje is leuk om aan een spreekbeurt toe te voegen. Zorg dat zo’n filmpje niet langer dan een minuut of 2 à 3 duurt. Het is tenslotte een spreekbeurt en geen filmmiddag. Wanneer er geen digibord is, kun je natuurlijk ook kiezen voor een collage van uitgeknipte plaatjes. Zorg dat je zoon over elk plaatje een zinnetje kan vertellen, in zijn eigen (kinder)taal.
- Wanneer je kind veel moeite heeft met de start, is het een goed idee om de spreekbeurt eens voor je zoon te doen. Laat hem dan na afloop vragen stellen en z'n mening geven zoals de klasgenoten en juf dat zouden doen.
Voor sommige kinderen brengt een spreekbeurt enorm veel stress met zich mee. Ze vinden het eng om voor de groep te staan en zijn bang het fout te doen. Het is dan van groot belang dat je dit bespreekt met de leerkracht. Zij kan er namelijk voor zorgen dat je kind niet als eerste aan de beurt is en dat het een succeservaring wordt.
Gelukkig vinden veel kinderen het houden van een spreekbeurt fantastisch en vragen ze zelfs om een tweede spreekbeurt. Soms zelfs ondanks ze bij voorbaat heel bang waren. Want echt; vaak valt het een kind reuze mee als hij eenmaal die spreekbeurt houdt.