Wil je kind een mobiel? Stel jezelf (en je kind) eerst deze 6 vragen
Wil jouw kind niets liever dan een mobiel? Een telefoon is hartstikke handig – zo kunnen jij en je kind elkaar snel bereiken – én leuk. Maar het brengt ook een hoop verantwoordelijkheid en gevaren met zich mee. Stel jezelf én je kind daarom eerst deze zes vragen voordat je overstag gaat.
Vroeg of laat is het zover, je kind wil een mobiel. Maar is hij daar wel klaar voor?
Je kind wil een mobiel
Door jezelf (en je kind) deze vragen te stellen sta je bewust stil bij wat het eigenlijk inhoudt als je kind straks een mobiel heeft.
1. Waarom wil je kind een mobiel?
Als je kind hier alleen op kan antwoorden met ‘omdat mijn vrienden er ook één hebben’, dan is het handig om er nog twee keer over na te denken. Ook als je kind vaker thuis is na school dan van huis, is een telefoon misschien niet zo hard nodig. Maar doet je kind veel aan andere sporten en activiteiten, is een mobiel zeker het overwegen waard. Zo kan je kind je makkelijk bereiken in het geval dát.
2. Hoe verantwoordelijk is je kind?
Het hebben van een telefoon is hele verantwoordelijkheid voor je kind. Als je je kind een mobiel toestaat, is het belangrijk om er zeker van te zijn dat die verantwoordelijkheid aankan en de telefoon op de juiste manier gebruikt. Zal hij er goed op passen en hem niet kwijtraken? En als je kind zijn mobiel meeneemt naar school: houdt hij zich dan aan de regels op school? Gebruikt hij de telefoon alleen voor de afgesproken zaken en doet hij geen stiekeme dingen? Voordat je overstag gaat is het belangrijk om dit soort zaken met je kind te bespreken.
3. Weet je kind wat de online do’s & don’ts zijn?
De meeste telefoons kun je voor meer dingen gebruiken dan alleen bellen of sms’en. Is jouw kind oud genoeg om zijn mobiel op een veilige manier te gebruiken en de regels die jij hebt opgesteld te volgen? Online pesten en het gebruik van social media zijn bijvoorbeeld belangrijke onderwerpen om over te praten met je kind.
4. Waarvoor wil je kind zijn telefoon gebruiken?
Met een mobiel heeft een kind vaak toegang tot internet, muziek, WhatsApp, sms, video’s en nog véél meer. Voordat je kind een telefoon krijgt is het van belang om te bedenken welke functies geschikt en nodig zijn. Zit je kind bijvoorbeeld op social media? Vind jij het dan een fijn idee dat hij via zijn mobiel toegang heeft of niet? Als de telefoon alleen is bedoeld om te communiceren met jou, kun je overwegen om een mobiel aan te schaffen met het minimale aan functies.
5. Wat voor abonnement krijgt je kind?
Bedenk van tevoren goed wat voor abonnement geschikt is voor de telefoon van je kind, met het doel in je achterhoofd. Het ene abonnement biedt onbeperkt sms’en, internet en minuten. Het andere is beperkter, maar kan wel extra kosten rekenen als je over je limiet komt. Is je kind zich bewust van de kosten die een mobiel met zich meebrengt? Kan hij de verantwoordelijkheid van zo’n abonnement aan? En wat zijn de gevolgen als je kind zich niet houdt aan het limiet van zijn abonnement en dus meer kosten maakt?
6. Welke regels spreken jullie af over het gebruik?
Het belangrijk om samen te bespreken (én vast te stellen) wat de regels zijn van het gebruik van een telefoon. Wordt de telefoon alleen gebruikt om met jou te communiceren of ook met vrienden? Mag je kind gebruik maken van internet? Wat zijn de consequenties als je kind zich niet aan regels houdt? Maak je kind bewust van de gevaren van sexting, het gebruik van social media en online pesten.
Op welke leeftijd geef je jouw kind een smartphone? Deze ouders vertellen over hun keuze