Wil je kinderen leren over diversiteit? Dit boek helpt je daarbij!
Monique Tekstra-Van Lochem was als kind al gefascineerd door andere mensen en culturen. Ze studeerde culturele antropologie, reisde veel en kreeg daardoor een veel ruimere blik op mensen en hun gewoonten. Toen haar kinderen geboren werden, wilde ze hen ook laten leren over diversiteit. Dus ontwikkelde ze een interactief prentenboek: hé, wie ben jij?
Overal op de wereld is het anders, en toch ook hetzelfde!
Waarom wilde je dit boek maken?
“Ik werk al bijna 20 jaar in de kinderopvang en heb nu een gastouderbureau en begeleid de gastouders. De manier waarop ik met mijn kinderen praat over andere culturen en hoe ik van hen leerde, dat is niet vanzelfsprekend merkte ik. Ik stel veel vragen, ook aan kinderen. Veel volwassenen hebben het idee dat als ene kind een vraag heeft over een andere cultuur, of een ander geloof, dat je als volwassene daar een antwoord moet geven. Maar je kunt er met je kind over in gesprek gaan, zodat ze zelf gaan nadenken. Een voorbeeld: mijn dochter vroeg waarom de moeder van een klasgenootje een hoofddoek draagt. Ik kan daar een antwoord op bedenken, maar we zijn het gewoon gaan vragen. Het antwoord was veel genuanceerder en interessanter dan ik zelf had bedacht.”
https://www.jmouders.nl/anti-racisme-kleurboek/
De kinderen in het boek wonen overal ter wereld, maar de landennamen staan er niet bij?
“Ja, want diversiteit is overal om ons heen. Het jongetje Mohammed in dit boek, woont als je naar de wereldkaart in het boek kijkt, misschien in Marokko, maar kan natuurlijk ook in de straat wonen. Ik wil dat ieder kind zich kan herkennen in het boek. Veel kinderen zien ook overeenkomsten die wij niet meer zien, zoals hè, dat kind heeft ook staartjes of een jurk aan. Zo identificeren ze zich met andere kinderen. En omdat ik hen wil laten zien dat zij ook onderdeel zijn van de diversiteit, is er aan op iedere pagina van het boek een spiegeltje.”
Hoe word je boek ontvangen?
“Heel goed. Ik hoor van leerkrachten en ouders dat er gesprekken ontstaan die er daarvoor niet waren. Dat is precies wat ik hoopte. Zowel volwassenen als kinderen steken er iets van op. Voor volwassenen is het vooral ook leerzaam om te ervaren hoe kinderen de wereld beleven en op een andere manier te kijken naar dingen die zij als vanzelfsprekend zijn gaan zien. Zelfs van een leerkracht op een school in Kanaleneiland hoorde ik dat het verrijkend is. Kanaleneiland (in Utrecht) wordt gezien als een multiculti wijk, maar er wonen vooral mensen van Marokkaanse afkomst. De leerkracht zei: “Als je niet weet dat iets anders kan (zijn) kun je daar ook niet bewust zélf voor kiezen, of anders naar kijken.”
Wat is voor jezelf een eye-opener geweest tijdens je reizen?
“Ik ben opgegroeid op een Christelijke basisschool met de bijbel en Jezus. Maar ik heb niets met bidden. Tot ik later in mijn leven meditatie ontdekte, zo heb ik ook een tijd in een Tibetaans klooster gewoond. Meditatie spreekt me wel aan. Daardoor ben ik anders naar bidden gaan kijken en zie ik veel overeenkomsten met meditatie.
Maar als je de belangrijkste eye-opener wil weten, dat is vooral dat ik juist door alle verschillende culturen en mensen die ik heb mogen ontmoeten tijdens mijn reizen, heb ervaren dat we achter al die verschillen allemaal gewoon mensen zijn: moeders, oma’s, zussen, ooms en buurmannen. Kinderen weten dat al van kleins af aan, ik heb dat door mijn reizen en werken met kinderen opnieuw leren zien.”
Wat is er interactief aan het boek?
“Er zit een QR code op ieder boek die toegang geeft tot extra verhaaltjes en informatie over de verschillende religies en culturen. Ook staan in het boek en in de extra informatie vragen, waarmee je met je kind verder in gesprek kunt gaan over alles wat je ontdekt. Bovendien zijn bij het boek een activiteitengids, memoryspel en poppenkast verkrijgbaar. Zo kun je van ieder kind alle verschillende kanten van diens leven uitzoeken en ook nadenken over hoe dat bij jou is. Hoe hij of zij zich verplaatst, hoe de school eruit ziet, wat hij of zij eet, welke feestdagen het viert, etc Een voorbeeld is het Feest van de doden. Dat wordt in Mexico intensief gevierd, maar bij ons niet. Maar we denken nog wel vaak aan oma. Hoe geven wij dat vorm? Het boek met alle tools nodigt heel erg uit om ermee aan de slag te gaan!”
Omgaan met andere culturen: zo kun je dit stimuleren in de opvoeding