Wendy woont in de Dominicaanse Republiek en geeft Nederlandse les aan expat-kinderen
Een expat-leven mét kinderen. Het lijkt voor velen een mooie droom. Maar hoe zorg je ervoor dat je kinderen de Nederlandse taal en cultuur leren? Daar heeft Wendy van Dalen (50) een mooie oplossing voor bedacht. Samen met haar gezin woont Wendy in de Dominicaanse republiek én ze is oprichter en directeur van Dutch for Children.
Dankzij haar bedrijf krijgen kinderen over heel de wereld de kans om kennis te maken met de Nederlandse taal en cultuur.
Lesgeven aan kinderen van expats
Wendy heeft veel gereisd en woont tegenwoordig met haar kinderen in de Dominicaanse republiek. J/M Ouders vroeg haar de hemd van het lijf over haar leven en het lesgeven aan kinderen van expats.
Wat is Dutch for Children?
“Dutch or Children geeft kinderen over heel de wereld de kans om kennis te maken met de Nederlandse taal en cultuur. De privélessen worden op maat gemaakt en online gegeven. We onderscheiden peuters en kleuters, basisonderwijs, voortgezet onderwijs, Nederlands als tweede taal (nt2) en leren door middel van losse modules. We geven momenteel les aan kinderen over heel de wereld. Zo hebben we kinderen in Afrika, Azië, Europa, Amerika, Zuid-Amerika en Canada.”
Is reizen met kids een moeilijke combinatie?
“Nee eigenlijk niet. Wij zijn gaan reizen toen de kinderen nog jong waren, dan maakt het voor kinderen natuurlijk helemaal niet uit. Naarmate ze ouder werden ging ik daar anders over nadenken. Je hebt te maken met scholing en zij krijgen ook hun eigen leven. Toen ben ik er rekening mee gaan houden. Je bent dan als gezin meer in overleg. Wij zijn meestal vijf tot tien jaar op één plek.”
Wat denk je dat voor kinderen de moeilijkste omschakeling is wanneer ze (terug gaan) naar Nederland gaan?
“Ik kan wel een voorbeeld geven. Mijn dochter is twintig en studeert sinds dit jaar in Nederland. Zij schrok ten eerste van het klimaat haha. Waar zij tegenaan loopt is dat je zoveel moet regelen om met mensen af te spreken. Het lijkt wel alsof je het sociale leven allemaal moet inplannen. Hier is het toch wat makkelijker: in de Dominicaanse Republiek hebben we geen (sociale) agenda en doen we dingen meer spontaan.”
Wat is het grootste voordeel voor kinderen die meertalig opgroeien?
“Meertaligheid heeft alleen maar voordelen. Het is bewezen dat het kinderen slimmer maakt. Vaak gaat het leren van een taal gepaard met het leren van een andere cultuur. Dat is verrijkend. Meertaligheid is ook voordelig voor je toekomst. Niet alleen op werkgebied, maar het is ook handig wanneer je gaat reizen.”
Zijn er nadelen aan online lesgeven?
“Er zijn natuurlijk altijd dingetjes die fout kunnen gaan. De WiFi of stroom kan weleens uitvallen. We hebben leerlingen in Afrika zitten waarbij de WiFi regelmatig niet werkt. Gelukkig zijn wij zo flexibel dat we de lessen op een ander moment kunnen inplannen. Ik heb weleens een dreigende orkaan gehad. Dan zeg ik alles af. Oh, en bij kleuters: dat is ook altijd leuk. Als ze er geen zin meer in hebben en weglopen, kun je weinig doen. Daar hebben we natuurlijk wel allemaal trucjes voor om ze weer terug voor het scherm te krijgen.”
Waar moeten leerkrachten aan voldoen?
“Bij ons is een leerkrachtdiploma een harde eis. Daarnaast kijk ik of iemand open staat voor ons concept, flexibel is en de lessen kan aanpassen aan de kinderen. Ook vind ik het belangrijk dat ze bekend zijn met een expat-leven, of veel gereisd hebben. Daarbij voel je aan iemand of het pedagogisch goed zit.”
Er is een vooroordeel dat expat-kinderen altijd rijke kinderen zijn. Hoe kijk jij daarnaar?
“Expats zijn mensen die op contractbasis naar het buitenland gaan. Meestal is dat financieel goed geregeld. Vaak wordt de scholing door het bedrijf gefinancierd. Ik zie het niet als een vooroordeel, het is een feit dat dat vaak samenhangt.”
Wat zijn je plannen voor de toekomst?
“Ik wil naast wat we nu aanbieden ook een tak opzetten voor mensen met een minder inkomen. Dat wil ik in Nederland uit gaan werken. Daarnaast blijven er zoveel aanvragen binnenkomen dat ik een wachtlijst heb moeten maken. Om op de aanvragen in te gaan zal ik op lange termijn binnen de organisatie veranderingen moeten aanbrengen.”
Hoe combineer je het ouderschap met je carrière?
“Toen de kinderen jong waren, was dat weleens lastig. Ik gaf toen zelf nog les en die lessen waren altijd na schooltijd. Mijn kinderen waren dan zelf ook thuis, dus dat was lastig te combineren. Soms combineerde ik het door mijn eigen kinderen voor sommige delen in de les te gebruiken. Dan kletsten mijn kinderen met de leerlingen, waardoor de spreekvaardigheid extra werd gestimuleerd. Dat was heel leuk en werd erg gewaardeerd.
Toen ze ouder werden, hadden ze daar niet meer zoveel zin in. Ik had bijvoorbeeld een leerling uit Venezuela, die van gamen hield. Mijn zoon hield ook van gamen, dus ik vroeg of hij daar eventjes over wilde kletsen. In het begin was hij enthousiast maar na een tijdje zei hij: ‘Mama, het is jouw werk haha.’ Ik plande het zo gunstig mogelijk. Het is natuurlijk veel online, dus ik kan best flexibel inplannen. Dan houd ik de avonden en weekenden vrij.
Inmiddels geef ik geen les meer, waardoor ik volledig flexibel ben in mijn werkuren en alles goed kan inplannen. Het geeft veel vrijheid. Mijn kinderen zijn nu inmiddels 20 en 16 jaar, dus hebben mij veel minder nodig.”
Omgaan met andere culturen: zo kun je dit stimuleren in de opvoeding