Wat is Montessori-onderwijs? Alles wat je wilt weten over deze onderwijsvorm
Zodra je begint met de zoektocht naar de perfecte school voor jouw kind, kom je veel verschillende onderwijsvormen en schooltypes tegen. Van een ‘gewone’ openbare basisschool, tot de vrijeschool. Maar wat houden deze onderwijsvormen nu precies in? In dit artikel vertellen we je alles over de onderwijsvorm: Montessori.
Op Montessorischolen wordt gewerkt volgens de ideeën van Maria Montessori, waarbij een kind zijn eigen tempo bepaalt.
Niet klassikaal maar individueel
Ieder kind is van nature nieuwsgierig. En ieder kind heeft een natuurlijke drang om zich te ontplooien, om nieuwe dingen te leren. Een natuurlijke en noodzakelijke dorst naar zelfontwikkeling. Dat is het uitgangspunt van het Montessori onderwijs, ontwikkeld door de Italiaanse Maria Montessori (1870-1952). Bij deze onderwijsvorm volgt de leerkracht of pedagogisch medewerker de ontwikkeling, en dus de drang van het kind, en speelt hierop in door de juiste omgeving en materialen aan te bieden. Op het juiste moment. Op deze manier leert een kind zoveel mogelijk in zijn eigen tempo.
Wat is een Integraal Kindcentrum? Alles wat je wil weten over deze scholen
Zelfstandigheid
Op Montessorischolen is het merendeel van de lesuren niet klassikaal, maar individueel. ‘Help mij het zelf te doen’ is het motto van Montessori. Bijvoorbeeld, kinderen krijgen op maandag taakjes voorgeschreven die op het eind van de week af moeten zijn. Wanneer ze waar aan werken, mogen de leerlingen zelf bepalen. Zelfstandigheid staat dus hoog in het vaandel, want kinderen kiezen in principe dagelijks hun eigen werk.
Ook bepalen zij zelf hoe lang ze bezig zijn met een taak. Ze werken op hun eigen tempo, op basis van spontane belangstelling die per kind verschilt. De ene keer is het kind nieuwsgierig naar lezen, de andere keer wil het alles weten over cijfers. Het is aan de leerkracht om dit als begeleider waar te nemen en om de kinderen te stimuleren, motiveren en steunen bij datgeen waar ze op dat moment interesse in hebben.
Montessori sinds 1907
Aan het begin van de twintigste eeuw ontwikkelt Maria Montessori haar onderwijsvorm. Ze heeft dan al een bijzondere weg afgelegd. Geboren op 31 augustus 1870 in Chiaravalle, een klein plaatsje bij Ancona aan de oostkust van Italië maakt ze na haar middelbare schooltijd een, voor die tijd, opvallende move. Ze kiest voor een studie voor ingenieur. Later switcht ze naar de medicijnstudie, al even ongewoon voor een vrouw in die tijd. Daarmee is ze een van de eerste vrouwelijke medicijnenstudenten van Italië en in 1896 is ze de eerste vrouwelijke arts.
In datzelfde jaar loopt Maria Montessori tegen de eerste inspiratie voor wat later het Montessori onderwijs zal worden, aan. In een ziekenhuis in Rome komt ze namelijk in contact met ‘idiote’ kinderen. Deze kinderen hebben nooit speelgoed of leermiddelen gehad, dus ze hebben zich nooit kunnen ontwikkelen. Althans, zo kijkt Maria Montessori er tegenaan. Om de ‘idote’ kinderen te helpen, verdiept ze zich in de psychologie en de pedagogie en ontwikkelt ze zintuigelijk ontwikkelingsmateriaal.
Jaren later, nadat ze als docente op verschillende bijzondere scholen heeft lesgegeven, sticht ze in een sloppenwijjk van Rome in 1907 haar ‘Casa dei bambini’, een opvangcentrum voor kinderen van wie beide ouders buitenshuis werken. De resultaten zijn spectaculair, de Montessori onderwijsvorm is geboren.
Montessori in de praktijk
Het klinkt misschien allemaal nog een beetje abstract. Dus hoe werkt het Montessori onderwijs in de praktijk?
- Kinderen werken veel zelfstandig en in kleine groepjes. Af en toe krijgen ze klassikaal les.
- Planners zijn key. Hierin houden de leerlingen bij welke werkjes ze hebben gemaakt en wat ze nog moeten doen. Een belangrijk voordeel hiervan is dat kinderen hierdoor inzicht krijgen in hun eigen leerproces.
- De onderwijsvorm Montessori maakt gebruik van heterogene groepen: leerlingen met verschillende niveaus zitten bij elkaar in de klas.
- Ook zitten er meerdere jaargroepen in een klas. Meestal zijn dit drie jaargroepen, zoals groep 3, 4 en 5 (middenbouw) en groep 6, 7 en 8 (bovenbouw). Maar er zijn ook Montessorischolen die twee jaargroepen combineren, zoals groep 3 en 4, groep 5 en 6 en groep 7 en 8. De onderbouw bestaat vrijwel altijd uit groep 1 en 2.
- Zittenblijven bestaat niet.
Wil je meer weten over Montessorionderwijs? De Nederlandse Montessori Vereniging maakte onderstaande informatiefilmpje!
https://www.jmouders.nl/welke-basisschool-kiezen-kind/?utm_source=inline_lees_ook