TikTok, dit is wat je kinderen zien en doen op deze razend populaire app!
TikTok: je hebt er vast al eens over gehoord. Deze social media app is razend populair onder jongeren en dagelijks registreren zich nieuwe leden op TikTok. Als ouder ben je graag op de hoogte van wat jouw kids online doen. De redactie spendeerde een aantal uur op de app om voor jou uit te zoeken wat je kids daar tegenkomen.
Op TikTok zijn dagelijks 150 miljoen gebruikers actief (de app heeft zelfs 450 miljoen leden en blijft onverminderd populair). Al die leden zorgen voor content. Enorm veel content. Jij als ouder bent natuurlijk wel heel erg benieuwd naar wat jouw kids daar allemaal doen én krijgen te zien. Wij leggen het aan je uit.
TikTok: wat is het?
Eerder al schreven we een uitgebreid artikel over wát TikTok precies is. Om het nogmaals kort samen te vatten: Op TikTok kun je jezelf filmen terwijl je danst, zingt of playbackt. Deze filmpjes kun je vervolgens bewerken met tientallen verschillende effecten en op je kanaal plaatsen. Deze video kun je openbaar publiceren maar ook op privé zetten zodat alleen je eigen volgers de video kunnen bekijken.
Om te weten wat onze kids op TikTok doen, hebben we zelf de app gedownload en bekeken we de inhoud van dit social media platform. Na een paar uur door TikTok te hebben gescrold hebben we de volgende conclusies kunnen trekken die voor jullie, ouders, zeer interessant zijn.
Conclusie 1. Onschuldige content
Als je de app voor het eerst opent, kom je terecht op de ‘start’ pagina. Hier vind je een wirwar aan video’s van (met name populaire) TikTok’ers. Je kunt ervoor kiezen om daar de video’s te bekijken van de mensen die je volgt, of om ‘voor jou’ content te bekijken. Daarover later meer.
Tijdens onze eerste uurtjes op TikTok zien wij eigenlijk alleen maar ‘onschuldige’ content. Daarmee bedoelen we dat we geen pornografische of gewelddadige video’s voorbij zien komen. Dat was ook waar we op hoopten aangezien de app met name wordt gebruikt door minderjarigen. Toch moet je wel degelijk goed opletten, omdat ook mensen die zich voordoen als kinderen lid kunnen worden van het platform. Mensen met seksuele intenties of een ronduit schokkend en traumatiserend filmpje.
Ouders, let op! Problemen met de veiligheid van kinderen bij de populaire app TikTok
https://www.jmouders.nl/tiktok-schokkende-video-ouders-opgelet/
Gelukkig zijn dat uitzonderingen. Bekende YouTubers (zoals Bram Krikke) doen het erg goed op TikTok. Ze maken eenzelfde soort content als zij doen op Instagram en YouTube. Ook komen we op de startpagina veel TikTok’ers tegen die echt miljoenen volgers hebben.
Om even terug te komen op de ‘content voor jou’. Dat schijnt dus echt een ding te zijn op TikTok. Eén van de meest gebruikte hashtags is dan ook #fyp. Een afkorting voor For Your Page. Daarmee willen TikTok-gebruikers terechtkomen op deze pagina en hopen daarmee viral te gaan. Het lijkt op TikTok vooral te draaien om het viral gaan. Wie video’s maakt die een hit zijn op TikTok, schijnt namelijk een enorm trouwe followingbase (je volgers) op te kunnen bouwen. Dat brengt ons overigens wel op het volgende punt.
Conclusie 2. Onzekerheid
Het is vaker een punt van discussie als het gaat om social media. Het leven van zovelen lijkt daar zo perfect. Hun volgers zien dat en voelen zich in sommige gevallen zelfs ellendig over hun eigen leven. ‘Had ik ook maar ….’
We kunnen ons heel goed voorstellen dat jonge meiden (maar ook jongens) heel gevoelig zijn voor wat ze zien op TikTok. Het zijn namelijk stuk voor stuk ‘knappe’ (hoewel dat vrij ondefinieerbaar is) jonge meiden die je voorbij zit komen in de video’s. Ze dragen de hipste kleding (van dure merken), hun haar zit altijd perfect en ze maken filmpjes op hun mooie en vooral grote slaapkamers.
Wij achten het zeer waarschijnlijk dat jongeren die scrollen door TikTok zich hier onzeker door voelen. Dat vinden we tevens een heel zorgwekkende conclusie want als je als ouder iéts wil meegeven aan je kind is het dat die onzekerheid niet nodig is. We raden het daarom aan om hier goed over te praten met je kids. Leg ze uit dat het leven zo veel mooier lijkt op social media dan dat het daadwerkelijk is. Wees als ouder ook alert op het internetgedrag van je kinderen.
Conclusie 3. Misleidende advertorials
Hoewel er absoluut regels en wetten zijn met betrekking tot het verspreiden van reclame of advertorials onder een jonge doelgroep (tot 18 jaar), lijkt TikTok er nog aardig mee weg te komen. We verwachten dat dat nog gaat veranderen (zoals bij veel social media) maar het is goed om er nu rekening mee te houden.
Zo kwamen we een reclamebericht tegen over huisdieren met de volgende vraag: ‘Als er iets gebeurt met je huisdier is dat toch je grootste zorg?’. Dat is natuurlijk een vorm van inspelen op het gevoel van (jonge) kinderen. Ook werd er op TikTok gezocht naar kinderoppassen. Goed dus om je hier als ouder bewust van te zijn en hier met je kids over te praten. Dat heeft namelijk nog een reden die we hieronder verder toelichten.
Conclusie 4. Creditcard van papa en mama
Veel jonge kinderen hebben al een smartphone. Omdat veel apps moeten worden geïnstalleerd via de AppStore (en dat wordt vaak gekoppeld aan een creditcard) doen kids dit via het account van hun ouders. Met een simpele druk op de knop wordt de betaling (van jouw creditcard) bevestigd door je kind. Onder andere op de reclame’s in de TikTok-app kun je doorklikken en voor je het weet heeft je kind een huisdierenverzekering afgesloten. Goed om dit dus strak in de gaten te houden als ouder.
Op een zelfde manier kan via een gekoppelde creditcard nog meer worden gekocht in de TikTok-app. Zo kun je tegen een bepaald bedrag (soms werkt dit met biedingen) een video maken met een bekende TikTok’er. De onbekende persoon wordt gevraagd om daarvoor te betalen. Er zijn dus ook kids geweest die via de creditcard van hun ouders tientallen of zelfs honderden euro’s betaalden voor zo’n duo-video. Kinderen kunnen de consequenties daarvan nog niet goed voorzien. Jij als ouder krijgt echter de rekening op je bordje.
Onze eindconclusie
TikTok is een heel leuke app. Zoals wij vroeger uren konden spenderen op MSN, doen onze kids dat nu op TikTok. De content is (so far so good) onschuldig maar we hebben absoluut zo onze kanttekeningen.
Eigenlijk komt het erop neer dat je als ouder het internetgedrag van je kids goed in de gaten moet houden. Weet wat ze doen op het web en in hun apps. Praat erover om problemen te voorkomen. Dan hebben we het niet alleen over een betaling via jouw creditcard maar ook over online pesten en sexting. Je vindt hier al onze tips op een rij.