Meer vriendjes maken? ‘Vriendschap ontwikkelen is soms ook gewoon gaan’
Vriendschap tussen kinderen, hoe werkt dat eigenlijk? En hoe stimuleer je jouw kind om méér vriendschappen te sluiten? Dat vroeg Elly zich af nadat haar zoon begon op de basisschool. Ze legde haar vragen voor aan ontwikkelingspsycholoog en kindercoach Sander Kooijman.
“Het is gelukt mama, het is gelukt.” Bram ging pas twee weken naar de basisschool toen hij vol trots naar buiten kwam gerend met belangrijk nieuws. Vol teleurstelling had mijn vierjarige al dagenlang geprobeerd met iemand van school af te spreken. Zonder succes. Onze sociale en gevoelige jongen is namelijk graag in het gezelschap van anderen. En dat hij in de eerste schooldagen niet meteen een vriendenkring had opgebouwd, snapte hij niet. Zijn grote zus heeft toch ook regelmatig speelafspraakjes?
Intense vriendschap
Eindelijk was het dan zover. Hij had met een meisje afgesproken en zou daar gaan spelen. Ze bleek ook op een boerderij te wonen net als wij, maar volgens Bram was er nog iets heel moois aan haar. “Ze praat net als mij”, viel hem meteen op. Hij herkende zichzelf in haar. Een belangrijke voorwaarde in vriendschap. En ik moet toegeven, ze lijkt ook op hem. De weken die daarop volgden werd de vriendschap steeds intenser van beide kanten tot grote hilariteit van de juffen en moeders. “Aafke, van welke kleur houd jij?”, Aafke: “Ik hou van Bram.” En met elkaar knuffelen gaat op school haast non-stop door. Volgens de juffen kunnen ze niet van elkaar af blijven.
Maar aankomende week wordt deze hechte en prille vriendschap abrupt verstoord. Brams vriendinnetje Aafke gaat een hele week op vakantie. Lachend heb ik voorgesteld dat ze dan maar even moeten gaan skypen. Maar ik ben erg benieuwd hoe aankomende week op school zal verlopen. Want hoewel onze Bram een topprestatie heeft geleverd, door na amper twee weken school een vriendschap aan te gaan, is het een onzeker en gevoelig mannetje. Hij is snel op zijn teentjes getrapt. Het zou mij niets verbazen als de komende week iets moeizamer zal gaan.
Bouwen aan vriendschap
Al je je pijlen op één persoon richten voelt waarschijnlijk erg veilig, maar het zou goed voor zijn zelfvertrouwen zijn als hij meer vriendschappen opbouwt. Dat niemand ‘zijn Aafke’ overtreft staat natuurlijk buiten kijf. Nadenkend over het opbouwen van vriendschappen kwam ik al googelend bij Jeugd en Kinderpraktijk Rota terecht. Ontwikkelingspsycholoog en kindercoach Sander Kooijman heeft zelf een kinderprogramma ontwikkeld met de naam: Bouwen aan vriendschap.
Bij dit programma geeft Kooijman kinderen tools mee om makkelijker vriendschappen aan te gaan. Een voorbeeld hiervan is de kinderen hun vriendenkring in kaart te laten brengen. “Soms denken ze zelf geen vrienden te hebben, maar dan blijkt ineens van wel”, zegt Kooijman. Ook is het belangrijk met je kind in gesprek te gaan. “Wat maakt dat bijvoorbeeld dat ene jongetje of meisje wel graag met jou omgaat. Wat is jouw goud, wat heb jij de ander te geven?” Wat maakt dat Aafke zo graag met onze Bram omgaat? Wat heeft Bram haar te bieden? Door je kind meer inzicht in zichzelf te geven kun je werken aan zijn/haar zelfvertrouwen en dat leidt tot het makkelijker aangaan van contacten.
Duwtje in de rug
“Vriendschap ontwikkelen is soms ook gewoon gaan”, vertelt Kooijman. “Kom in beweging. Geef je kind net dat duwtje in zijn rug dat hij nodig heeft. Dat hij ondanks zijn onzekerheid toch op een ander afstapt. Met dat kleine beetje hulp lukt het dan soms wel.”
Kinderen leren zichzelf ook kennen door de ander. Als volwassen weet je vaak wel wie je wel of niet leuk vindt. Kinderen zijn nog veel meer bezig met de wereld om hen heen te ontdekken. Er worden eerst veel contacten gelegd, voordat ze zelf duidelijk krijgen wat voor kinderen bij hen past. Maar áls die vriendschap dan ontstaat, wees gewaarschuwd, want veel beste vrienden ontstaan in de kindertijd!
Vriendjes maken: zo ontstaan vriendschappen op elke leeftijd