Tweelingen op school: waarom samenblijven belangrijk is
Tweelingen worden op school vaak gescheiden en in verschillende klassen geplaatst. Maar uit onderzoek blijkt dat dit helemaal niet altijd goed is voor de ontwikkeling van de kinderen.
“Er werd gedacht dat een tweeling elkaar in de weg zit. Dat ze, als ze samen zijn, elkaar altijd steunen, en dat elk kind alleen niet leert om zelfstandig te zijn”, vertelt tweelingdeskundige en ontwikkelingspsycholoog Coks Feenstra. Nu blijkt uit onderzoeken en uit de praktijk dat het scheiden niet altijd het gewenste effect heeft.
Tweelingen zijn altijd samen
De relatie die een tweeling met elkaar heeft is een deel van hun identiteit. Al vanaf voor de geboorte zijn ze altijd samen in de buik van hun moeder. Ze hebben in het begin van hun leven dan ook een sterker wij-gevoel dan een ik-gevoel. Pas wanneer kinderen één of twee jaar zijn worden ze zich bewust van hun eigen ‘ik’ en dat ze los staan van zowel hun moeder als hun tweelingbroer of zus. Toch blijft de tweelingidentiteit altijd sterk aanwezig.
Tweelingen spelen vaak samen en gaan samen vriendschappen aan. “Dit is hun normale ontwikkeling die je niet moet verstoren door ze uit elkaar te halen. Als je iemand erg mist dan ben je minder gelukkig, en dan ga je minder makkelijk interacties met anderen aan”, benoemt Feenstra.
Sociaal teruggetrokken gedrag
Uit verschillende studies blijkt dat het scheiden van tweelingen vooral op het sociale gebied negatieve gevolgen heeft. Uit recent Canadees onderzoek blijkt dat tweelingen die samen in een klas zaten, minder sociaal teruggetrokken gedrag lieten zien op zes- en tienjarige leeftijd. Daarnaast was er sprake van minder fysieke agressie en onoplettend gedrag op het moment dat ze twaalf jaar waren.
Nederlands onderzoek liet al eerder zien dat tweelingen die gescheiden zijn meer last hebben van onder andere depressie en angsten dan tweelingen die bij elkaar blijven.
Kiezen voor aparte klassen
Ondanks dat Feenstra ervoor pleit dat tweelingen niet per definitie van elkaar worden gescheiden, ziet ze soms ook de voordelen ervan in. Zo kan er sprake zijn van competitief of moederlijk gedrag en het kan volgens haar goed zijn om dit te doorbreken. Tegelijkertijd laat ze weten dat kinderen hier op vierjarige leeftijd vaak emotioneel nog niet klaar voor zijn.
Scholen maken hun eigen beleid
Scholen maken hun eigen beleid en bepalen dus zelf of tweelingen wel of niet bij elkaar in de klas komen. De helft van alle basisscholen plaatst tweelingen vanaf de start in aparte klassen.
Desalniettemin is iedere tweeling en iedere situatie uniek. Het is daarom lastig om een eenduidig advies te volgen. De meeste wetenschappelijke onderzoeken stimuleren scholen dan ook om een flexibel beleid te hanteren.
De Nederlandse Vereniging voor Ouders van Meerlingen (NVOM) heeft als hulpmiddel een vertaling gemaakt van de checklist van professor Pat Preedy van de Curtin University of Technology in Australië. Deze checklist heet ‘Samen of Apart’ en is voor ouders en docenten van meerlingen. Aan de hand van deze checklist kan er bewust worden besloten of het verstandig is om een tweeling samen of in aparte klassen te plaatsen.
8 opmerkingen die ouders van een tweeling altijd te horen krijgen