Kinderen op de basisschool horen geen mobiele telefoon te hebben: ‘In een veilige omgeving kan ik de digitale wereld met ze verkennen’
Regelmatig legt J/M Ouders een stelling voor aan ouders of experts en laten we voor- en tegenstanders hierover aan het woord. De stelling van deze week luidt: kinderen op de basisschool horen geen mobiele telefoon te hebben. We vroegen een aantal ouders om hun mening over dit onderwerp.
De generatie ouders van nu is niet opgevoed met een mobiele telefoon terwijl onze kinderen niet beter weten dan dat smartphones verweven zijn in het leven. Wanneer geef je kinderen een eerste mobiele telefoon? Is het kind er al klaar voor en hoe zit dat met jullie als ouders? Hoe werkt dat dan, als je kind een telefoon heeft? Dit zijn allemaal vragen die op je afkomen als je iets oudere kinderen op de basisschool hebt. Tegenwoordig kun je ook gewoon niet meer om zo’n mobieltje heen: iedereen heeft ze en gebruikt ze. Kijk maar eens naar het voorbeeld dat je zelf geeft… Bovendien zijn deskundigen het erover eens dat het leren omgaan met een mobiel het beste rond de elf jaar een prima leeftijd is. Deze ouders reageren dan ook op de stelling: kinderen op de basisschool horen geen mobiele telefoon te hebben.
Stelling: kinderen op de basisschool horen geen mobiele telefoon te hebben
Deze ouders geven aan of ze het wel of niet eens zijn met mobiele telefoons bij basisschoolkinderen.
Als juf ben ik een voorstander van een mobiele telefoon op de basisschool
Anna (37): “Waar ik als basisschooljuf en moeder van drie kinderen eerst pertinent tegen een telefoon was op de basisschool (‘die krijg je als je 12 bent’), ben ik nu fervent voorstander van dat ding. Ik kwam er namelijk achter dat een telefoon op jongere leeftijd ook voordelen heeft. Ik merkte dat de overgang van basisschool naar middelbare school een grote kloof met zich meebracht, met de daarbijbehorende nieuwe media. Naast een nieuw fysiek leven wat de kinderen binnenstappen kwam daar ineens ook een digitale wereld om de hoek kijken. Die brugpiepers werden ongecensureerd zo beiden werelden ingeslingerd. Enige voorbereiding leek me daarbij handig op de basisschool. In een veilige omgeving kan ik de digitale wereld met ze verkennen. Hoe praat ik op WhatsApp, hoe werkt sociale media? Ik vind dit een fijne manier. Hun wereld is nog klein en onschuldig.
Het tweede voordeel vind ik dat het gebruikt wordt als informatievergaring. Ik heb ontzettend nieuwsgierige kinderen zowel in de klas als thuis. De gekste vragen vliegen mij om de oren. Wanneer ik niet direct antwoord heb op hun vragen kunnen ze deze antwoorden opzoeken. Waardoor hun informatiehonger direct gestild wordt. Hun hoofd leeg en kennis aangevuld. Een win-win situatie. Daarbij kan ik direct bijbrengen op welke manier je valide informatie opzoekt. Wat is waar en wat fake… Als ouder vind ik het ook superhandig, die telefoon: om ze te bellen als ze moeten eten… Wanneer ze weer uren in de duinen en het strand rondhangen om te spelen en hutten te bouwen!”
Dat hadden we vroeger toch ook niet?
Ineke (43): “Inderdaad, kinderen horen geen mobieltje te hebben. Wat moet een kind daarmee op de basisschool? Die telefoons worden volgens mij alleen maar gebruikt voor spelletjes en zo, daar hebben ze dus helemaal niets aan. Zorgt alleen maar voor afleiding of pesterijen. Mijn kinderen kregen echt geen mobiele telefoon voordat de op de middelbare school zaten en zelfs toen waren we er niet happig op. Tegenwoordig moeten ouders ook altijd maar weten waar hun kinderen uithangen en zo. Dat hadden we vroeger toch ook niet? In de pauze zitten ze dan ook allemaal naar dat scherm te staren. Nee hoor, zo lang mogelijk afhouden die dingen. Dat beeldscherm is ook nog eens hartstikke slecht voor die jonge kinderogen.”
Kinderen horen op een eigen kamer te slapen: ‘Vader kruipt meestal bij haar in bed’