Steffi (43): ‘De huiswerkschool heeft mijn kind getraumatiseerd’
Het is iedere dag stress bij Steffi (43) thuis. Het gaat namelijk niet goed met de school resultaten van haar dochter. Steffi besluit haar daarom naar een huiswerkschool te sturen, maar heeft al gauw spijt van die beslissing.
“Mijn dochter heeft altijd een hekel gehad aan school. Ze is fysiek heel actief, en sport graag. Op de basisschool gaf dat veel problemen in de klas. Ze speelde liever buiten, dan dat ze uit haar boeken leerde.
Rust, reinheid en regelmaat stonden voorop
Ook was ze altijd afgeleid, en had concentratie problemen. We hebben altijd gedacht dat ze ADHD had, maar dit hebben we nooit officieel laten testen. Mijn partner en ik waren namelijk niet van plan om haar medicatie te geven, dus we probeerden het op onze eigen manier: we lieten haar na schooltijd zo veel mogelijk sporten om haar energie kwijt te kunnen en hadden daarnaast een strak schema waarbij rust, reinheid en regelmaat voorop stonden.
Gedurende de basisschool ging dit redelijk goed. Ze werd er wel eens uitgestuurd, maar verder presteerde ze goed. Dat veranderde echter op de middelbare school. In de brugklas werd steeds duidelijker dat haar concentratieproblemen in de weg stonden. Met de hakken over de sloot overleefde ze het jaar.
Thuis probeerden we haar zoveel mogelijk te helpen, maar er was geen beginnen aan. Ze had totaal geen motivatie en spendeerde haar tijd liever met een voetbal of achter haar telefoon. In de tweede klas bleef ze zitten. Stiekem hoopte we dat dit haar zou motiveren, maar het tegendeel was waar. Ze werd juist rebels en had begon te spijbelen.
We moesten ingrijpen
Na het eerste semester wisten we dat we moesten ingrijpen. Haar cijfers waren slecht, en als het zo zou doorgaan, zou ze niet op de havo kunnen blijven.
Op aanraden van een collega kwamen we terecht bij een huiswerkschool in de stad. Na een intake gesprek werd ze aangenomen. De school zag er strak uit, en de begeleiders leken streng maar rechtvaardig. Althans, zo leek het.
Na een maand hebben we mijn dochter echter huilend opgehaald. Hoe slecht haar resultaten op school ook waren; deze huiswerkschool maakte haar mentale gezondheid kapot.
Ieder kind zat in een eigen ‘hokje’, er stond een bureau tegen de muur, en aan beiden kanten van het bureau stonden muurtjes. Op de muur voor het bureau hingen twee knoppen. De rode knop was voor hulp bij beta-vakken. De groene knop was voor hulp bij alpha vakken.
Toen we onze dochter voor het eerst brachten, viel het me op dat er teksten op de muur stonden met zinnen als ‘kill me now’ of ‘deze plek is hel’. Natuurlijk dacht ik er niet heel veel bij na. Het zijn tieners op een huiswerkschool: natuurlijk vonden ze dit geen paradijs.
Nare begeleiders op de huiswerkschool
Maar na een week begon ik te geloven dat er iets anders aan de hand was. Mijn dochter kwam iedere dag huilend terug van die school, en smeekte of ze mocht stoppen. Ik ben zelf geen opgever, en wilde mijn dochter leren dat ze soms moest doorzetten, ook al was het moeilijk.
Mijn dochter vertelde me verschrikkelijke verhalen. Als ze die rode knop indrukte, kwam de begeleider en zei dingen als ‘dit kan zelfs een basisschool leerling, heb je nooit opgelet in de les?’ Of ‘misschien moet je eens iets minder tijd voor de spiegel staan, en meer tijd met de lesstof bezig zijn.’
Als er geroezemoes was, schreeuwde de andere begeleider heel hard dat ze stil moesten zijn. Volgens mijn dochter mocht ze alleen tijdens de pauze naar het toilet. Daarbij zaten de jonge leerlingen vooraan, en de oudere leerlingen achteraan. Als ze een fout maakte, zei de leraar dat ze beter haar best moest doen, anders zou ze net zo eindigen als die oudere domme leerlingen. Volgens mijn dochter waren er dagelijks leerlingen aan het huilen door de uitspraken van die begeleiders.
Na drie weken kwam mijn dochter bij de huiswerkschool. Ze was echter een paar boeken op school vergeten. Twee van haar vrienden wilden deze boeken wel komen brengen. Zij kwamen met veel lawaai de huiswerkschool binnen. Ze hadden waarschijnlijk helemaal niet door dat het in de huiswerkschool altijd muisstil moest zijn. Vervolgens kreeg mijn dochter straf omdat haar vrienden zo luid waren geweest. Ze moest extra sommen maken waardoor ze nog langer daar moest blijven.
Dat was de druppel. We hebben haar die dag huilend opgehaald, en ik heb de begeleiders laten weten dat mijn dochter niet meer terug zou komen. De school had haar getraumatiseerd. Zelfs als we nu langs de school rijden, krijgt ze letterlijk kippenvel. Het enige voordeel is dat ze gemotiveerd is geworden voor school. Ze maakt nu netjes haar huiswerk thuis, want ze wil nooit meer naar die huiswerkschool.”