De voordelen van spelen met poppen volgens de neurowetenschap
Zelfs als kinderen in hun eentje met poppen spelen, dan zijn hun hersenen op dezelfde manier actief als wanneer ze met vriendjes spelen. Deze toch wel verrassende conclusie blijkt uit nieuw onderzoek van, hoe kan het ook anders, poppenkoning Mattel in samenwerking met Cardiff University.
Voordelen van spelen met poppen
Dat is een belangrijke uitkomst, want dit betekent dat kinderen al spelenderwijs in hun eentje bepaalde sociale vaardigheden kunnen oefenen. Bovendien is bij deze studie voor de allereerste keer gebruik gemaakt van hersenscans als bewijs, iets dat niet eerder mogelijk was bij kinderen. Hiermee zijn de bevindingen op een neurowetenschappelijke manier ondersteund. En misschien wel het belangrijkste inzicht: spelen met poppen is wél degelijk educatief.
Hersenactiviteit meten tijdens het spelen
Over die hersenactiviteit. Tot nu toe wisten we heel weinig over hersenactiviteit tijdens het spelen. Dat komt omdat het voor de hulpmiddelen die werden gebruikt om de hersenactiviteit te meten noodzakelijk was dat de onderzochte persoon volledig stil zat in een afgesloten ruimte. En probeer een kind maar eens tijdens het spelen stil te laten zitten.
Met dank aan de nieuwe fNIRS-technologie – dat staat voor Functional Near Infrared Spectroscopy – is het mogelijk om de hersenactiviteit te onderzoeken terwijl kinderen zich vrij bewegen. Hierdoor is de hersenactiviteit gemeten terwijl kinderen speelden zoals ze ook thuis spelen. Vrij en zonder instructies. Ook kon er eens goed gekeken worden naar het deel van de hersenen dat mensen gebruiken wanneer ze over anderen denken en met anderen communiceren.
Welk speeltype is jouw kind? (en welk speelgoed past daarbij)
Onderzoek voor sociale vaardigheden
Het onderzoek werd uitgevoerd onder 42 kinderen (20 jongens en 22 meisjes) van 4 tot 8 jaar oud. De kinderen speelden de helft van de tijd met poppen en de andere helft op een tablet. Bij de speelsessies met poppen is een breed scala aan diverse poppen en accessoires gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan verschillende poppen en een huis, een ambulance, een paard. Op de tablet konden de kinderen twee verschillende games spelen. Bij zowel het spelen met poppen als met de games op de tablet speelde het kind soms alleen. Soms met een speelkameraadje (een onderzoeker). Kinderen gedroegen gedurende de hele sessie een fNIRS-pet. Hierdoor kon de hersenactiviteit gemeten worden tijdens elk soort spel.
Poppen versus games
Niet alleen toont het onderzoek aan dat kinderen die in hun eentje met poppen spelen hun vaardigheden oefenen, gebruiken en uitvoeren. Het toont ook aan dat kinderen eerder empathie en sociale verwerkingsvaardigheden ontwikkelen dan wanneer ze alleen gamen op een tablet.
Met poppen spelenderwijs empathischer worden
Waarom is dit goed nieuws voor ouders? Wanneer je kind met poppen speelt, kunnen ze oefenen hoe ze met een vriendje kunnen communiceren. Zelfs als het kind dus alleen, zonder vriendjes, speelt. Kinderen kunnen met dit spel nadenken over hoe hun vriendje zich zou kunnen voelen. Misschien verdrietig, omdat ze elkaar niet kunnen zien door een lockdown. Ook denken kinderen na over hoe ze zouden kunnen reageren. Hé, ontdekking: ik kan het verdrietige vriendje troosten.
Alle ouders maken zich zorgen over de vraag of kinderen sociaal voorbereid zijn op de toekomst. Heeft mijn kind genoeg sociale vaardigheden om zich staande te houden in verschillende situaties? Heeft mijn kind de sociale vaardigheden om een goede vriend, een succesvolle student en professional en een veelzijdige volwassene te worden?
Speelt mijn kind graag alleen? Dan zijn verschillende, inclusieve poppen en knuffels toch geen gek idee…
Dokter of strateeg? Speelgoed verraadt de toekomst van je kind
Onderzoek: Benefits of Doll Play