Waarom 7 op de 10 tieners mentale problemen hebben
Dat social media niet alleen maar leuk is, hoeven we je niet meer te vertellen. Nu blijkt dat social media bij maar liefst zeven op de tien kinderen in Europa een negatieve invloed heeft op de geestelijke gezondheid. En daar schrikken we toch van.
Dit blijkt uit een nieuw onderzoek van Dove. Hieraan deden 2.736 Europese meisjes en jongens van 10 tot 17 jaar mee, waaronder 545 Nederlandse moeders en 493 meisjes.
Tieners hebben mentale problemen
Nieuw onderzoek onthult dat meer dan acht op de tien kinderen in Europa worden blootgesteld aan toxische beautycontent op sociale media. Als gevolg hiervan heeft dit negatieve invloed op de geestelijke gezondheid van zeven op de tien kinderen. Meer dan negen op de tien specialisten in de geestelijke gezondheidszorg zeggen dat sociale media tot een geestelijke gezondheidscrisis onder jongeren leidt.
Om het bewustzijn hierover te vergroten en om te inspireren om sociale media veiliger te maken, lanceert Dove een nieuwe campagne. In de film Beautiful die centraal staat in de campagne, wordt op schokkende wijze duidelijk hoe het leven van jonge mensen eruitziet. Jonge mensen die tegenwoordig volwassen worden met sociale media. Van het overwinnen van depressies tot lichaamsdysmorfie, we zien de tol die toxische beautycontent eist van hun welzijn.
Resultaten van het onderzoek
Uit het onderzoek van Dove blijkt het volgende:
• Bijna de helft van de Nederlandse meisjes van 10 tot 17 jaar brengen meer tijd door op sociale media dan in het echt met vrienden.
• Een op de drie zegt dat sociale media de eerste plaats is waar ze beauty-advies zoeken.
• 59 procent van de meisjes die influencers volgen, doen dit om inspiratie op te doen voor hoe ze eruit moeten zien. Voor meisjes met een laag zelfbeeld is dat zelfs 67 procent.
• Een derde van de meisjes met een laag zelfbeeld zou hun uiterlijk willen veranderen om er uit te zien zoals de influencers die ze volgen.
• Een op de vijf meisjes is door sociale media minder gaan eten. Voor meisjes met een laag zelfbeeld is dat zelfs een op de drie.
• Drie op de tien meisjes van 10 tot 17 jaar hebben een procedure ondergaan om hun uiterlijk aan te passen. Denk aan wimperextensions, tanden witter laten maken of gezichtshaar laten harsen.
• Twee op de vijf hadden meer informatie willen hebben over hoe ze onrealistische schoonheidsidealen online kunnen vermijden of ermee omgaan.
• Zeven op de tien meisjes zouden graag willen dat hun ouders met hen praten over hoe ze met beautycontent op sociale media moeten omgaan.
Toxische beautycontent
Alessandro Manfredi, Hoofd Marketing van Dove, vindt dat er verandering moet komen. “Bepaalde aspecten van sociale media bevorderen de creativiteit en verbondenheid van jonge mensen. Ondanks dat heeft onderzoek aangetoond dat online toxische beautycontent de geestelijke gezondheid van onze jongeren schaadt.”
Manfredi: “Als er geen echte verandering komt, zal dat ten koste gaan van het welzijn van jongeren. We hebben de verantwoordelijkheid om actie te nemen en een positievere omgeving op sociale media te creëren. Hierdoor wordt de geestelijke gezondheid van jongeren beschermd.”
Wat als jij je kind niet vertrouwt met social media? Mediacoach geeft advies