Stop met: ‘Als je niet lief bent, krijg je geen cadeautje van Sinterklaas’. Zo zet je Sinterklaas op een positieve opvoedmanier in
Je weet het vast zelf nog wel van vroeger, dat iemand tegen je zei dat je geen cadeautjes zou krijgen als je niet lief was of niet luisterde. Misschien roep je het zelf weleens tegen je eigen kinderen? Waarom maken wij ouders van Sinterklaas eigenlijk een machtsmiddel of angstmiddel? Terwijl het juist zo verbindend is om Sinterklaas op een positieve opvoedmanier in te zetten.
Sinterklaas is een traditie gebaseerd op de bisschop Sint Nicolaas die eeuwen geleden armen en kinderen hielp. Het was een vrijgevige man en op vijf december spelen we dit na met onze eigen kinderen. Sinterklaas is dan ook een echte kindervriend. Dat maakt het nog vreemder dat wij ouders Sinterklaas regelmatig inzetten als machtsmiddel tegenover onze kinderen. Want dat is precies wat je doet wanneer je tegen je kind zegt dat het wel lief moet zijn, omdat er anders geen cadeautje in de schoen komt.
Het Sinterklaasfeest zou juist moeten draaien om gezelligheid, warmte en geven. Bovendien is het vaak al een spannende en drukke periode voor kinderen, dus die extra zogenoemde Sinterklaas-stress wil je toch eigenlijk helemaal niet meegeven aan je kind? Hieronder leggen we uit hoe je Sinterklaas niet als machtsmiddel, maar juist als positieve opvoedmanier inzet.
Wat doet het met een kind als je Sinterklaas als machtsmiddel gebruikt?
Zeggen dat stoute kinderen de roe krijgen, mee gaan in de zak naar Spanje of geen cadeautjes in hun schoen krijgen, lijkt haast bij de traditie van Sinterklaas te horen. Jammer, want je geeft er een bepaald signaal mee af aan je kinderen. Namelijk dat ze moeten gehoorzamen, want pas dan krijgen ze een cadeautje. Dit werkt op de korte termijn, maar op de lange termijn verliezen ze hun intrinsieke motivatie en zullen ze alleen nog maar iets doen wanneer ze er iets voor terugkrijgen, en niet omdat het goed voelt. Wat kinderen indirect ook horen is dat ze een cadeautje krijgen om wat ze wel of niet doen en niet omdat ze ertoe doen.
Ook orthopedagoog Maretha De Jonge beaamt dit: “Dat kinderen in de zak naar Spanje gaan als ze hun bord niet leegeten, is niet meer van deze tijd. Dat is beter, want voor sommige kinderen werkt dat beangstigend. Goed bedrag belonen werkt beter dan slecht gedrag bestraffen. En als je al straft door bijvoorbeeld iets te verbieden, is het effectiever om dat direct te laten volgen op het ongewenste gedrag. Voor het leereffect is dat beter dan zeggen dat Sinterklaas over een week komt straffen.”
Hoe zet je het sinterklaasfeest op een positieve opvoedmanier in?
Pedagoog Anouk Van der Lucht legt uit dat het voorwaardelijke aspect van het sinterklaasverhaal extra veel spanning kan oproepen bij kinderen. Kinderen zijn daar gevoelig voor, daarom zou ik vooral aan je kind meegeven dat het altijd een cadeautje krijgt en daar niets voor hoeft te doen of te laten.
Leg de focus van het sinterklaasfeest op geven en delen en dat het niet draait om hoeveel cadeaus je krijgt, maar om het plezier van samen zijn en een ander blij maken, zoals Sinterklaas dat ook ooit deed. Leg de nadruk op Sint Nicolaas die ooit eten en cadeautjes aan arme kinderen gaf en dat dit is waarom we nog steeds Sinterklaas vieren.
Maak van het schoen zetten of pakjesavond een moment van samenzijn en plezier met de focus op verbinding en niet op prestaties of gedrag.
Sint-stress bij kinderen voorkomen door het échte verhaal te vertellen, zonder de magie los te laten