Moet seksuele voorlichting op middelbare scholen beter? Leraren vinden van wel
Er is momenteel veel te doen over het geven van goede seksuele voorlichting aan kinderen en jongeren. Niet in de laatste plaats door alle gevallen van seksueel grensoverschrijdend gedrag, bij bijvoorbeeld The Voice of Holland en Ajax, die onlangs in de media kwamen. Het is bijna vanzelfsprekend dat goede seksuele voorlichting ook op scholen van belang is, maar daar schort het volgens docenten nog wel aan. Zo blijkt uit peilingen van Rutgers en Soa Aids Nederland.
Leraren vinden onder andere dat er te weinig aandacht is voor relationele en seksuele vorming in het voortgezet onderwijs, met name in de bovenbouw. Ook zijn docenten ontevreden over de inhoud: onderwerpen als wensen en grenzen, consent en seksueel plezier komen onvoldoende aan bod.
Goede seksuele voorlichting op scholen
De peilingen waaruit dit blijkt vonden plaats vóór de recente mediaberichtgeving over seksueel grensoverschrijdend gedrag. Uit de eerste peiling, onder 400 docenten in het voorgezet onderwijs, blijkt dat meer dan de helft van de docenten (55%) vindt dat seksuele vorming meer tijd verdient. Ook vindt driekwart (72%) dat seksuele vorming niet alleen verplicht hoort te zijn in de onderbouw, maar óók in de bovenbouw.
Uit de tweede peiling, onder 550 docenten en 213 schoolleiders, blijkt dat te weinig scholen aandacht besteden aan belangrijke onderwerpen als seksueel plezier (22%), consent (36%), seksuele grensoverschrijding (46%) en veiligheid online (57%).
Kabinet aan zet
Rutgers en Soa Aids Nederland roepen het nieuwe kabinet op om de regie te nemen door seksuele vorming een structurele plek te geven in het voortgezet onderwijs. Juist op de leeftijd dat jongeren seksueel actief worden. Alleen dan kan er een nieuwe generatie opgroeien met begrip van diversiteit en respect voor elkaars grenzen én wensen.
Luc Lauwers, programmamanager seksuele vorming van Rutgers, ziet de uitkomsten van de peilingen dan ook als een duidelijk signaal: “Het is hoog tijd dat seksuele vorming met concrete verplichte kerndoelen wordt uitgewerkt in het nieuwe curriculum”, zegt hij. “Niet alleen voor de onderbouw, maar ook voor de bovenbouw, zoals docenten in de peiling aangeven en jongeren in eerder onderzoek al hebben benoemd. Het nieuwe kabinet is aan zet om hierop de regie te nemen.”
Onderzoek wijst uit: jongeren hebben behoefte aan bredere seksuele voorlichting op school