Niet ouders, maar scholieren leggen zichzelf hoge prestatiedruk op
Uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de middelbare scholieren zichzelf die torenhoge prestatiedruk opleggen, en dus niet hun ouders of leraren. Daarnaast kwamen er nog meer verrassende resulataten boven water, onder andere te maken met concentratieproblemen en telefoongebruik op school.
De staat van de Leerling deed onderzoek onder ruim 3.000 leerlingen. Het onderzoeksrapport is in het leven geroepen door WRTS omdat ze meer inzicht wilden krijgen in de ervaringen en opvattingen over verschillende themaâs rondom school.
Prestatiedruk
Het woord prestatiedruk zien we vaker terug als het gaat om middelbare scholieren. De druk die jongeren voelen om te presteren, vooral op school, wordt alsmaar groter lijkt het. Uit recent onderzoek blijkt dat bijna de helft dit ervaart. Van wie ze die prestatiedruk meekrijgen?
- 54 procent geeft aan veel prestatiedruk vanuit zichzelf te ervaren.
- 26 procent geeft als bron hun ouders of verzorgers.
- 32 procent voelt prestatiedruk vanuit hun leraren.
- 19 procent geeft aan dat ze prestatiedruk voelen vanuit andere klasgenoten.
Wanneer de druk het hoogst is
Met toetsweken vinden leerlingen het moeilijk om aan al die eisen en prestatiedruk te voldoen, zo blijkt. Wel 68 procent voelt de druk toenemen wanneer er toetsweken zijn, 61 procent wanneer de cijfers slecht zijn en 32 procent wanneer ze moeite hebben met de stof. Daarnaast geeft ongeveer de helft van de scholieren aan dat ze veel prestatiedruk voelen door de hoeveelheid huiswerk die ze moeten afkrijgen.
Verband prestatiedruk en concentratieproblemen
Er is een duidelijk verband tussen prestatiedruk en concentratieproblemen te zien. Als er namelijk veel druk is, nemen concentratieproblemen toe. Ongeveer driekwart van de leerlingen geeft aan dat ze soms tot vaak concentratieproblemen hebben en dan gaat het over thuis leren of huiswerk maken en tijdens de les. Zo zegt een leerling: âAls ik druk voel, leer ik juist minder goed en haal ik lagere cijfers.â
Telefoongebruik
Uit het onderzoek blijkt ook dat het telefoongebruik in de les verbazingwekkend hoog is. Bijna twee derde gebruikt soms tot vaak de mobiel om informatie op te zoeken of het rooster te bekijken. Daarnaast geven ze eerlijk toe dat de telefoon er niet altijd bijgepakt wordt voor schooldoeleinden. 48 procent gebruikt deze ook om even de socials te checken of te appen.
Tegen een verbod
Ook zien we dat de middelbare scholieren die tijdens de les op hun mobiel zitten, in grotere mate concentratieproblemen ervaren. Ook al helpt de mobiel dus niet met de concentratie, toch willen leerlingen niet van hun telefoon gescheiden worden. Maar liefst 80 procent van de jongeren is tegen een telefoonverbod op school. Liever een iets minder cijfer, dan een dag zonder de socials.
Laurien: âDie prestatiedruk is al heel vroeg op de basisschool merkbaarâ