Overgang van de tweede naar de derde klas zwaar voor je kind? Pubercoach geeft advies
Veel derdeklassers zitten richting de herfstvakantie in een motivatiecrisis. De overgang van de tweede naar de derde klas valt hen vaak zwaar en vergt een andere manier van leren. Pubercoach Femke Wester ziet veel derdeklassers worstelen. “Meestal wapperen ze er in de eerste en tweede klas wel doorheen, maar vaak zie je dat ze in de derde klas ineens onvoldoendes halen”, aldus de pubercoach.
“Het grote verschil met de derde klas is dat je ineens wordt geacht om de stof van de twee voorgaande schooljaren te beheersen. Pubers die last minute leren en voor de korte termijn, komen dan in de knel. Vaak komen ze de eerste twee jaren een heel eind met de buffer aan kennis die ze al hebben, ze kennen bijvoorbeeld genoeg Engels om zich te redden.
Zelfstandiger
In de derde klas wordt de stof vaak ingewikkelder en wordt er meer zelfstandigheid van ze verwacht. Ik hoor pubers dan zeggen: “Maar dat had de leraar helemaal niet gezegd en dat staat nergens.” Er wordt verwacht dat ze zelf een planning maken.”
De pubercoach heeft een aantal adviezen. “Je ziet vaak een halve identiteitscrisis, ze zeggen dan: “Ik haal ineens slechte cijfers en ben ineens dom geworden.” Dit vraagt om een omschakeling. Om te beginnen is het belangrijk dat ze horen dat dit normaal is en vaak voorkomt.
In stukjes hakken
Vervolgens is het zaak dat ze hun methode om te leren en huiswerk te maken onder de loep nemen. “Een planning maken kan iedereen, maar hoe hou je je daaraan en hoe breng je discipline op? Wat doe je als je zes hoofdstukken geschiedenis moet leren? Adviseer als ouder om het leren in stukjes te hakken, bijvoorbeeld om eerst tien minuten te leren. Ik hoor veel meiden zeggen dat ze het hele weekend hebben geleerd door alsmaar over te lezen. Ze hebben niks geoefend en kunnen niet bij die passieve kennis wanneer ze de stof moeten reproduceren.
Keukentafel
Kijk kritisch naar de manier van leren bij je kind. Veel ouders geloven dat huiswerk maken in stilte achter je bureau moet gebeuren. Maar dat verschilt heel erg per kind. Bekijk of een andere plek om te leren zou helpen. Laat je kind eens aan de keukentafel zitten of laat hem of haar lopend leren. Wissel af met wel of geen muziek of onderwijl een tekening maken. Probeer eens samen te leren en varieer dit met alleen. Ik ken ook een jongen die in zijn boomhut klimt om te leren en dat werkt heel goed. Kijk ook eens naar het tijdstip van het leren en experimenteer hiermee. Maak je als ouder los van het beeld dat je kind stil moet zitten achter een bureau met een boek voor zijn of haar neus.
Reproduceren
Voor ouders ook het ook raadzaam om op tijd te checken of je kind de stof kan reproduceren, niet een avond van tevoren. Ook is het goed om uit te leggen wat leren is, namelijk nieuwe connecties maken in hersenen. Laat je puber begrijpen waarom het handig is om stof te herhalen en niet de avond van tevoren pas te leren. Pubers luisteren echt wel, als je maar heldere argumenten hebt.
Luchtig
Hang tegelijkertijd niet teveel gewicht aan school, maar houd het luchtig. Voor kinderen is school enorm groot, probeer ze boven water te houden door te zeggen dat school slechts een onderdeel van je kind is. Geef ze zelfvertrouwen door te vertellen waar ze nog meer goed in zijn, bijvoorbeeld omgaan met mensen, voetballen of wat dan ook. Uiteindelijk vindt ieder kind zijn of haar weg wel”, stelt Femke Wester gerust.
Vind je kind huiswerk maken niet leuk? Met deze tips maak je het leuk voor je kind.
Met deze huiswerk- en studietips komt jouw kind de schooltijd door