Onze dochter is getest en de school raadt speciaal onderwijs aan. Moeten we daarin meegaan?
Als ouder zit je regelmatig met vragen en kwesties rondom het opvoeden van je kinderen. J/M ouders geeft graag antwoord op al deze vragen in de rubriek ‘advies van de redactie.’ Dit keer is het onderwerp: de IQ test en het schooladvies.
De vraag
Onze dochter van 8 bleef soms wat achter met school en op advies van haar mentor is ze getest. Nu blijkt ze een beneden gemiddeld IQ te hebben en raadt de school aan de overstap naar speciaal onderwijs te maken. We weten niet zo goed of dat wel nodig is, al denken we wel dat ze op den duur achter gaat lopen. We vermoeden bovendien dyslexie. Maar we zouden haar graag op deze school houden. Ze heeft ze veel vriendinnen gemaakt op deze school en de school zou dit toch moeten kunnen opvangen. Moeten we meegaan in het advies?
Het advies
Je dochter is getest en het IQ was beneden gemiddeld. Dit betekent meestal een IQ tussen de 80 en 89. Vaak gaan kinderen pas naar speciaal onderwijs wanneer ze een IQ lager dan 70 hebben.
Nu zijn deze getallen gekoppeld aan een jonge leeftijd (zoals jullie dochter van 8) niet geheel betrouwbaar. Deze IQ is een score van een test; het is niet dé intelligentie! Op deze leeftijd zijn uitslagen van dit soort testen sterk aan verandering onderhevig.
Jullie dochter zit nu nog op niveau, maar als ouders hebben jullie het gevoel dat dit niet lang zal duren. Het is heel goed dat jullie nu al aan de bel trekken. We raden je echter aan om dit toch op de huidige school te blijven doen. De stap naar het speciaal onderwijs is een ingrijpende beslissing ten aanzien van de toekomst van jullie dochter en naar mijn gevoel is het hier nog erg vroeg voor.
We begrijpen de school maar ook jullie twijfels heel goed! Een school kan een kind met deze intelligentiescore of met dyslexie in principe voldoende bieden. Jullie hebben echter het vertrouwen een beetje verloren.
Wat kun je nu nog doen:
- Vraag een gesprek aan met de IB ‘er en de leerkracht. Bereid dit gesprek goed voor en zorg dat je na afloop in elk geval antwoord hebt gekregen op de volgende vragen:
- Wat is het huidige niveau van jullie dochter, kan ze momenteel nog mee met de groep?
- Welke extra begeleiding kan er worden ingezet? Is er een onderwijsassistent of een remedial teacher die met jullie dochter gaat werken ? Zo ja, hoe kun jij ook met deze persoon in contact komen? Wanneer de leerkracht de extra begeleiding voor haar rekening moet gaan nemen, is het goed om te informeren of zij daar überhaupt tijd voor heeft en wanneer ze dit gaat inplannen.
- Als ouders kun je ook op zoek gaan naar externe ondersteuning. Misschien kun je voor je dochter wat extra les organiseren of kun je zelf elke avond even met haar lezen.
- Wanneer je serieus dyslexie vermoedt, is het verstandig om dit te laten onderzoeken. Ga hiervoor zelf aan de slag en zoek een bureau in de buurt dat een onderzoek zou kunnen doen. Zoek naar een BIG-geregistreerde psycholoog. Naar aanleiding van dit onderzoek zullen er ook concrete adviezen volgen voor jullie dochter.
Kort gezegd is ons advies: neem zelf het initiatief en probeer met de school te gaan samenwerken op zoek naar de juiste begeleiding en keuzes voor jullie kind. Wacht niet af, maar maak afspraken voor evaluatie en nieuwe acties. Probeer de sfeer goed te houden en bied je hulp aan: samen in touw voor het beste voor jullie dochter!