Onderzoek naar veiligheid van docenten toont veel ongewenst gedrag van leerlingen
Docenten in het voortgezet onderwijs ervaren veel ongewenst gedrag van leerlingen, ouders, collega’s en leidinggevenden. Dat meldt DUO Onderwijsonderzoek & Advies op basis van een onderzoek naar de sociale veiligheid onder meer dan duizend docenten.
In maart 2022 hebben er 1038 docenten uit het voortgezet onderwijs meegewerkt aan een onderzoek naar de sociale veiligheid van docenten in het voortgezet onderwijs.
Verbaal geweld door leerlingen én ouders
Leraren krijgen het meest te maken met verbaal geweld of intimidatie door leerlingen, zoals schelden of beledigen. Ruim een derde (39 procent) van de ondervraagde docenten heeft daar het afgelopen jaar mee te maken gehad. Ook ouders gingen over de schreef. Zo had een kwart van de docenten te maken met ouders die hen voortdurend veroordeelden, bekritiseerden of ten onrechte beschuldigden.
Fysiek geweld
Een veel kleiner deel van de docenten (6 procent) maakte mee dat leerlingen fysiek geweld gebruikten, bijvoorbeeld duwen, schoppen of slaan. En 9 procent van de leraren is onder druk gezet door ouders, bijvoorbeeld om hun kind over te laten gaan of een beter cijfer of schooladvies te geven.
Sociale veiligheid
Toch zeggen verreweg de meeste leraren op het VMBO, Havo of VWO zich veilig te voelen op school. Gemiddeld geven de docenten een 7,9 voor hun sociale veiligheid, zo blijkt uit het onderzoek. Wel meldt een derde van de leraren dat hun gevoel van veiligheid de afgelopen jaren minder is geworden. Een op de twaalf leraren (8 procent) voelt zich niet veilig. Die docenten geven daarbij vaak aan dat zij zich niet gesteund voelen door de schoolleiding, zo meldt DUO.
Onderzoek sociale veiligheid docenten
Uit het onderzoek blijkt verder dat zulke incidenten op school niet altijd worden gemeld. Een derde van de docenten meldt ongewenst gedrag van leerlingen niet, en bijna een kwart meldt het niet als ouders zich misdragen. Ook wangedrag van collega’s wordt in de helft van de gevallen niet gemeld en dat van leidinggevenden zelfs in twee derde van de gevallen niet. Bovendien zeggen de docenten die misdragingen wel gemeld hebben dat hun melding niet altijd leidt tot een oplossing waar zij tevreden over zijn.
Landelijk meldpunt
Eerder pleitte Dennis Wiersma, de minister voor Primair en Voortgezet onderwijs, al voor een stevigere aanpak voor veiligheid op school. Hij wil werken aan een ‘glashelder normenkader’, zodat voor iedereen duidelijk is wat wel en niet kan. Ook werkt de minister aan een landelijk meldpunt én meldplicht voor pesterijen en ernstige incidenten. Dit zou ervoor moeten zorgen dat zowel leerlingen als leraren op een laagdrempelige manier een melding kunnen maken.
Onlangs kwamen er schokkende resultaten uit de ‘Veilig op school’ monitor naar buiten. Daaruit bleek dat kinderen geen vrienden meer willen zijn met lhbt-kinderen. Meer daarover kun je hier lezen.
Zijn (extreem) betrokken ouders juist behulpzaam of belemmerend?