Nederlandse basisschoolleerlingen lopen achter met lezen: 5 manieren om ze te helpen
Uit het onderzoek PIRLS blijkt dat Nederlandse tienjarigen onder het gemiddelde scoren voor leesvaardigheid in vergelijking met leerlingen uit andere westerse landen. De prestaties zijn vooral verslechterd op de hoogste leesniveaus.
Uit het vijfjarige onderzoek blijkt dat tienjarige leerlingen uit Nederland in vergelijking met de vorige meting slechter lezen. Voor het eerst zijn we enkele punten onder de leesprestaties van kinderen uit 21 andere landen beland, meldt het AD.
Lezen
Volgens de onderzoekers kan de afname in Nederland niet alleen worden toegeschreven aan de gevolgen van de pandemie. Leerlingen besteden simpelweg minder tijd aan lezen buiten school. Daarnaast is er ook een afname in leesplezier onder de leerlingen merkbaar. Het aantal leerlingen dat aangeeft minder dan dertig minuten per dag te lezen, is in vijf jaar tijd toegenomen. In die periode steeg hun percentage van 52 naar 63 procent.
Het PIRLS-onderzoek toont vier leesvaardigheidsniveaus aan (laag, midden, hoog en geavanceerd). Leerlingen uit Nederland behalen minder vaak het hoge en geavanceerde niveau in vergelijking met 21 westerse landen. Hoewel onze leerlingen relatief goed presteren op het lagere en middelste niveau, ervaren ze meer uitdaging aan de bovenkant van de prestatieverdeling.
Corona
Na het opheffen van de coronabeperkingen in het onderwijs hebben 4313 leerlingen van 131 scholen in Nederland deelgenomen aan het onderzoek. De onderzoekers benadrukken dat bij het interpreteren van de resultaten rekening moet worden gehouden met de impact van deze veranderingen.
Kinderen helpen
Hoe kun je als ouder het leesplezier van kinderen stimuleren in een tijd van Netflix, games en social media?
1. Beperk schermtijd
Stel duidelijke regels op voor het gebruik van elektronische apparaten. Beperk de tijd die je kind besteedt aan tv, Netflix en social media, zodat er meer ruimte is voor lezen. Moedig je kind aan om alternatieven te zoeken voor schermtijd, zoals het lezen van een boek.
2. Maak lezen aantrekkelijk
Zorg ervoor dat lezen aantrekkelijk en interessant is voor je kind. Kies boeken die aansluiten bij hun interesses, hobbies of favoriete onderwerpen. Dit vergroot de kans dat ze gemotiveerd zijn om te lezen in plaats van hun tijd door te brengen op schermen
3. Stel leesdoelen
Help je kind om leesdoelen te stellen en volg hun voortgang. Dit kan bijvoorbeeld inhouden dat ze een bepaald aantal boeken per maand moeten lezen of een bepaald aantal bladzijden per dag. Beloon inspanningen wanneer ze hun doelen bereiken.
4. Lees samen als gezin
Maak van lezen een gezinsactiviteit door regelmatig samen te lezen. Dit kan zijn door om de beurt voor te lezen of door als gezin een boek te kiezen en erover te praten. Dit bevordert niet alleen het leesplezier, maar ook de band tussen gezinsleden.
5. Creëer een leesvriendelijke omgeving
Richt een gezellige leesomgeving in waar je kind zich kan terugtrekken en zich kan concentreren op het lezen. Zorg voor comfortabele leesplekken, voldoende boeken en een rustige sfeer. Moedig je kind aan om deze ruimte te gebruiken als een plek om te ontspannen en te genieten van boeken.
Het ABC-trucje waarmee je ieder kind motiveert om (meer) te lezen