Neurospsychiater waarschuwt voor brokkelbrein vanwege mobielgebruik kinderen
Je kind die voor de zoveelste keer filmpjes zit te kijken op zijn mobiel terwijl jij hem iets probeert te vertellen. We kennen het allemaal toch? Ook op school is dit een probleem. In de tweede kamer praten ze daarom over het instellen van een mobieltjesverbod op scholen.
CDA-kamerlid Peters pleitte vorig jaar al voor een verbod op mobiele telefoons op basis- en middelbare scholen, maar daar werd toen nog nog wat lacherig over gedaan. Nu zijn meerdere partijen overtuigd. Ook experts zien in dat er een beleid nodig is, alleen zijn ze verdeeld over de manier waarop het aangepakt moet worden.
Stoorzender
Deskudigen merken ook op dat de mobieltjes van kinderen de lessen kunnen verstoren. Kinderen zitten vooral op sociale media zoals TikTok en WhatsApp. Het gebruik van sociale media vinden deskundigen zorgelijk omdat adverteerders op sommige apps er bewust op inspelen dat de hersenen van kinderen nog niet volledig ontwikkeld zijn. Daardoor kunnen ze moeilijker weerstand bieden.
Aandachtseconomie
Vier wetenschappers zijn naar de Tweede Kamer gekomen om te praten over het mobieltjesverbod in de klas. Neuropsychiater Theo Comperneolle was daar een van. Hij zegt tegen RTL Nieuws dat kinderen die hun telefoon te veel gebruiken een ‘brokkelbrein’ kunnen krijgen. “Een kind een smartphone geven zonder training in het gebruik ervan is volgens de neuropsychiater vergelijkbaar met ‘een kind van de brug in een kolkende rivier gooien en erop rekenen dat het de kant haalt zonder te leren zwemmen.”
Voor-en nadelen
In Frankrijk is er bijvoorbeeld al een verbod waarin leerlingen zelfs in de pauze hun telefoon niet kunnen gebruiken. Ook in ons land zijn er een aantal scholen die hiermee werken, zoals een school in Deurne. Daar hebben ze vier jaar geleden een verbod op mobiele telefoon ingeschakeld. De school scoort landelijk boven het gemiddelde en denkt dat dit verbod daaraan heeft bijgedragen.
Wat de leerlingen van deze school ervan vinden? In de video van RTL Nieuws zegt een van de leerlingen er hetvolgende over: “In de pauze kun je ook met mensen contact leggen in plaats van appen.” Maar een nadeel van een andere klasgenoot is: “Ik vind het vervelend dat je niet met mensen van andere scholen kan appen.” Ook de leerlingen zien dus voor-en nadelen van het verbod.
Links laten liggen
Hoogleraar e-Didactiek Nadira Saab lijkt het het beste als kinderen les krijgen in zelfregulatie. Dan moeten ze dus zelf leren hun mobiel niet gelijk op te pakken als er een nieuw berichtje binnenkomt of er een nieuwe video online staat. Het beste is als kinderen leren hun telefoon te laten liggen en zich concentreren op de les. Omdat dit erg veel vraagt van sommige leerlingen kan het verbod daarmee helpen. Helaas is het probleem dan nog niet gelijk opgelost. Er moeten duidelijke en consequente regels zijn, anders worden de regels waarschijnlijk niet door alle scholen of leraren nageleefd.