Moeite met schrijven
Problemen met leren schrijven is iets waar een leerkracht nogal eens mee te maken heeft. De meest voorkomende problemen zijn: gespannen en krampachtig schrijven, verkeerde pengreep, traag, onregelmatig en zelfs onleesbaar schrijven.
Wanneer het probleem hardnekkig blijkt te zijn, is het van groot belang om verder onderzoek te doen. Er kunnen verschillende oorzaken aan ten grondslag liggen en daarom is het nodig een deskundige in te schakelen. Veel scholen werken samen met een Motorisch Remedial Teacher of oefentherapeut. Ik raad je aan om in overleg met de leerkracht bij deze deskundige advies te vragen.
Ik geef je een aantal tips die van belang zijn voor het ontwikkelen van een goed handschrift:
- Zorg dat je zoon goed aan de tafel zit: twee voeten op de grond, stoel aangeschoven zodat er nog een vuist tussen zijn buik en de tafel past. Leg zijn schrift een beetje schuin. Laat hem een rechte rug maken, 30 cm tussen ogen en papier. Lukt het hem om zijn ellebogen en onderarmen op de tafel te leggen zonder van houding te moeten veranderen? Dan zit hij goed!
- De pen tussen duim en wijsvinger 2,5 cm van de punt. De pen rust op de binnenkant van het bovenste kootje van de middelvinger. De wijsvinger ligt er losjes en gebogen op. Niet te hard drukken.
- In overleg met de leerkracht kun je ervoor kiezen om je kind voorlopig met een goed aangeslepen potlood te laten schrijven. Een gum bij de hand. Dit voorkomt frustraties door vlekkende inkt. Gebruik een hard potlood type H.
- Er zijn driehoekpotloden of blokjes te krijgen die om een pen of potlood geschoven kunnen worden en een goede pengreep stimuleren.
Bied je zoon thuis veel gevarieerde vingerspelletjes aan met twee handen tegelijk. Bijvoorbeeld: pianospelen op de tafel, duim en vingers elkaar laten aantikken, spelen met vingerpoppetjes. Ook kleien, strijkkralen, mikado, tollen met vingertollen – het zijn allemaal goede oefeningen voor de fijne motoriek.
Ga thuis geen letters schrijven maar oefen rechte en schuine lijnen. Ook lussen, krullen en zigzaglijnen – of vormen als cirkels, vierkanten, driehoeken – waarbij hij vooral het potlood op het papier probeert te houden. Let niet op mooi maar op soepel en vlot.
Schrijven is niet alleen een fijnmotorische activiteit. Het gaat om de gehele motoriek. Zorg dus dat je kind voldoende beweegt en buiten speelt. Een goed boek is: ‘Mijn kind leert schrijven’ van Marc Litière. Het bevat theoretische uitleg en praktische tips, maar ook een aantal bladzijden met oefenvellen, waarmee je samen met je kind aan de slag kunt.