Mediteren op school; een goed idee
Op steeds meer basisscholen wordt er aan meditatie en mindfulness gedaan. En dat is niet voor niets. Het heeft een positief effect op het gedrag van kinderen èn op de schoolprestaties.
Volgens een recent onderzoek in Chicago zouden steeds meer leerkrachten in Amerika meditatieoefeningen met hun leerlingen doen. Hierbij leren de kinderen om zich te focussen op hun ademhaling, gevoelens en emoties. Dit geeft de kinderen handvatten om zich als ze gespannen zijn terug te trekken in een zogenaamde ‘kalme ruimte’, oftewel om zich even af te sluiten en tot rust te komen.
Schoolprestaties
Volgens het onderzoek is het beoefenen van meditatie niet alleen goed voor de kinderen zelf, maar zorgt het ook voor betere schoolprestaties. Ze doen hun taken en huiswerk beter en ze kunnen zich beter concentreren. Bovendien leren de kinderen door de meditatieoefeningen hun emoties beter onder controle te houden en worden ze empathischer naar andere leerlingen toe.
Mindfulness op Nederlandse basisscholen
Ook in Nederland zijn er steeds meer scholen waar leerkrachten meditatieoefeningen met de kinderen doen. Op de St. Jozefschool in Amsterdam bijvoorbeeld doet juf Kimke Vierhout zowel met haar eigen groep als met leerlingen uit andere groepen regelmatig meditatieoefeningen. Ook besteed zij aandacht in de klas aan mindfulness.
Kimke; “Ik doe al jaren met de kinderen in mijn groep spelenderwijs korte ontspannings- en massage-oefeningen. Zo leer ik de kinderen om hun aandacht te richten op dat waar ze mee bezig zijn. Ook gebruik ik een klankschaal bij overgangen van de ene les naar de andere of om even rust te creëren als het onrustig is in de klas. Ik volg zelf de training ‘Zitten als een kikker’ van Eline Snel; een methode met bewegings- en meditatie-oefeningen voor kinderen van ongeveer 5 tot 12 jaar.
Enthousiast
Dat haar leerlingen enthousiast zijn over de toepassing van mindfulness in de klas is volgens Kimke duidelijk te zien; “ De kinderen vragen regelmatig zelf of we nog een keer kunnen masseren of een ‘kikkeroefening’ doen. En oudere kinderen, die ik vroeger in de groep had, vragen soms of ik nog een keer langs wil komen om de oefeningen met ze te doen. Dit geeft wel aan hoe prettig kinderen het vinden.”
Behoeftes en grenzen aangeven
De oefeningen die Kimke met haar leerlingen doet zorgen niet alleen voor meer rust in de klas. De kinderen hebben er ook op andere gebieden veel profijt van. Zo leren ze door de oefeningen om hun behoeften uit te spreken en ook om duidelijk aan te geven wat ze niet willen. “In plaats van ‘stop houd op,’ zeggen ze na mijn lessen: ‘Ik zou het fijn vinden als je me even met rust laat.’ Dit lijkt misschien een klein verschil maar volgens Kimke is deze andere woordkeuze van groot belang. “Als de kinderen elkaar op een positieve, rustige manier aanspreken over hun eigen grenzen en behoeften, zorgt dit voor positieve feedback. En in een positieve, enthousiaste omgeving kun je makkelijker leren.”
Daarnaast hebben de oefeningen een positieve invloed op het gedrag van de kinderen naar elkaar toe, zegt Kimke. “Laatst was er een kind gevallen. De andere kinderen hebben hem geholpen door aanwijzingen te geven als; denk om je ademhaling. Het is mooi om te zien hoe de oefeningen ook buiten de klas doorwerken.”
Altijd en overal
Wat Kimke betreft zouden meer scholen aandacht moeten besteden aan mindfulness en meditatie: “Het onderwijs is steeds aan verandering onderhevig, er wordt veel van kinderen verwacht en we leiden ze op voor banen die nog niet bestaan. De druk op kinderen is best hoog. Het is fijn om in deze maatschappij de kinderen iets mee te geven wat ze ten alle tijden overal en altijd kunnen gebruiken om rust te creëren. En waar je niets bijzonders voor nodig hebt: alleen jezelf en je ademhaling.”
Ben jij voor meditatieles op school? Teken dan nu de petitie.