Mag de leerkracht de tijd voor een citotoets verruimen?
In principe moeten alle leerlingen de toetsen onder dezelfde omstandigheden maken. De leerkracht volgt hierbij de afname-instructies van Cito. Wanneer de leerkracht zich niet houdt aan deze instructies – door bijvoorbeeld extra tijd te geven of een begrijpend leestoets hardop voor te lezen aan zwakke lezertjes – zijn de resultaten niet meer vergelijkbaar met klasgenoten of met die van de normgroep. De toets meet dan niet meer waarvoor die bedoeld is. Ook de doorlopende ontwikkelingslijn van het individuele kind, die Cito in een mooie grafiek zet, is niet meer betrouwbaar. Dit is natuurlijk niet de bedoeling van een leerlingvolgsysteem.
Soms beslist een leerkracht bewust om de omstandigheden van een toets aan te passen voor een individuele leerling. Het doel van de toets verandert dan. De reden hiervoor kan zijn dat de leerkracht twijfelt over dyslexie en door extra tijd te geven kan de leerling laten zien wat ze werkelijk kan. Het is hierbij wel van groot belang dat er bij deze beslissing goed gecommuniceerd wordt met ouders en intern begeleider.
Ook is het noodzakelijk de aanpassingen vast te leggen in het dossier zodat het doel voor alle betrokkenen duidelijk is. Vervolgens zal er een plan gemaakt moeten worden voor het vervolg! Cito maakt namelijk onderscheid tussen de faciliteiten bij afname van toetsen van het leerlingvolgsysteem (LOVS) en die van de entree- en eindtoets. Wanneer je dochter geen dyslexieverklaring heeft, zal ze dus bij haar eindtoets geen extra tijd krijgen.
Je vraagt je af of de leerkracht zomaar meer tijd mag geven voor een citotoets. Het feit dat je denkt dat zij dit zomaar doet, geeft aan dat er niet goed is gecommuniceerd met jou als ouder.
Ik raad je daarom ook aan een gesprek aan te vragen met de leerkracht om de volgende zaken te bespreken:
- Vraag naar de reden van de aanpassing.
- Vraag wat de leerkracht nu met deze uitslag van de toets gaat doen en wat dit betekent voor de komende citotoetsen.
- Informeer ook naar de consequenties voor de cito eindtoets.
- Je mag verwachten dat er een plan gemaakt wordt. Het is goed om af te spreken op welke wijze er naar jou toe gecommuniceerd gaat worden zodat je op de hoogte blijft.
Cito ontwikkelde binnen het leerlingvolgsysteem toetsen voor speciale leerlingen. Deze toetsen zijn ook geschikt voor het reguliere basisonderwijs, want door de vaardigheidsscore blijven ze vergelijkbaar met de score van klasgenoten. Meer hierover kun je lezen op sbo.cito.nl