Luisterkindwerker Wendie: ‘Ik stel vragen aan een hogere zelf, daar liggen alle antwoorden’
Kinderen hebben een stem en mogen gehoord worden, maar soms kunnen ze zich niet goed in woorden uiten. Luisterkindwerk kan daarbij helpen. Wendie (52) is Luisterkindwerker en helpt ouders met, soms onverklaarbare, problemen waar ze tijdens de opvoeding van hun kinderen tegenaan lopen. Ze doet dit via energetisch werk. “Ik begrijp dat dit zweverig over kan komen, maar eigenlijk is het heel praktisch.”
Wat is luisterkindwerk?
“Op afstand leg ik via energie contact met een kind en vervolgens haal ik antwoorden of vragen naar boven. Wanneer mogelijk ga ik meteen oplossingsgericht te werk om verandering in te zetten. Ik ga in contact met een kind vanuit een diepere laag, dus niet vanuit het hoofd en ik bied meteen oplossingen. Het is allemaal energetisch en ik begrijp dat dit ‘zweverig’ over kan komen, maar eigenlijk is het heel praktisch.
Het is iets wat je als jong kind al kon: in contact staan met de spirituele wereld, maar dat is iets wat we verleren naarmate we ouder worden. Op school bijvoorbeeld wordt niet geleerd om naar je gevoel te luisteren. Je kunt dat later wel weer leren door ervoor open te staan en in contact te gaan met je gevoel. Als je bijvoorbeeld een ruimte met mensen binnenkomt, dan voelen de meeste mensen meteen een bepaalde sfeer hangen. Je voelt dat er net iets is gebeurd of gezegd, er hangt een bepaalde spanning of sfeer… Of je denkt aan iemand en even later belt diegene je. Dat is de energie waar ik mee werk.
Het is een soort andere taal: je stelt vragen aan een hogere zelf van een persoon, want daar liggen de antwoorden. Die komen binnen via ingevingen, soms krijg ik kippenvel als signaal dat ik op het goede spoort zit. Hoe vaker je dit oefent en hoe meer vertrouwen je erin krijgt, hoe meer je hiervoor open gaat staan.
Wat gebeurt er tijdens een sessie?
Tijdens een sessie voer ik op afstand een gesprek met een kind via energie. Je maakt daarbij gebruik van al je zintuigen en zo kunnen beelden binnenkomen, maar het kan ook zijn dat ik geuren ruik of geluiden hoor. Ik leg als het ware contact met de ziel of het hogere zelf van het kind. Uiteindelijk vertaal ik dat gesprek op papier. Hoe dat werkt in de praktijk? De ouders sturen mij, bijvoorbeeld per mail, een foto van het kind met de naam en de leeftijd. Ook eventuele problemen waar de ouders tegenaan lopen of vragen die ze hebben, kunnen ze mij sturen.
Op een bepaald moment stem ik af op de energie van het kind. Meestal is dit in de vroege ochtend als het buiten nog heel stil is. Dan word ik nog niet meegenomen in de waan van de dag en ben ik nog deels in de slaapmodus: met een leeg hoofd kan ik goed de verbinding leggen. Ik stem af op het kindje en vaak zie ik dan een beeld of voel ik iets. Dat is de ingang van het gesprek in energie. Soms zie ik bijvoorbeeld een kamertje waar het kind aan het spelen is en dan vraag ik wat het aan het doen is. Het kindje laat dan wat speelgoed zien, dan is het eerste contact gemaakt. Vervolgens vraag ik of het kindje het goed vindt om even te kletsen samen.
Alles wat het kind laat zien, maar ook de omgeving en wat het kind doet, schrijf ik op. Soms teken of schilder ik soul portraits met krachtdieren of symbolen die tijdens een afstemming te zien zijn. Mensen of kinderen hebben dan iets visueels om contact mee te kunnen maken.
Voordeel Luisterkindwerk
Het fijne van Luisterkindwerk is dat het kind niet naar de praktijk hoeft te komen, wat heel spannend kan zijn. Het kind kan gewoon thuis gaan spelen en hoeft niet eens te weten dat ik afstem. Vanaf een jaar of tien vraag ik wel altijd toestemming aan het kind, dat vind ik toch een fijner idee. Je gaat wel in iemands energieveld aan de slag en er kunnen bepaalde gevoelens bovenkomen, dus ik vind het belangrijk om daarin discreet te werk te gaan. Rond de leeftijd van tien jaar maakt een kind zich ook meer los van de energie van de ouders.
Ik geef alle antwoorden die het kind geeft tijdens de afstemming door aan de ouders en daarmee ook praktische oplossingen. Tijdens de sessie doe ik soms ook al heling, waardoor dingen anders of beter gaan daarna. Vervolgens gaan de ouders aan de slag met de handvatten die ik ze geef.
Voorbeelden uit de praktijk
Vaak zijn het gevoelige kinderen waar ik op afstem. De ouders merken dat hun kind zich niet prettig voelt, vaak uit zich dit via bepaald gedrag of emoties. Ouders maken zich zorgen, maar weten niet precies wat er aan de hand is. Het kind zelf kan het nog niet in woorden benoemen. Dan komen ze uit bij mij en ga ik op zoek naar antwoorden via de energie van het kind.
Een mooi voorbeeld is van een jongetje dat niet wilde eten. De eerste ingeving die ik kreeg was dat hij vol zat met prikkels die hij niet kon verwerken. Zo vol dat er letterlijk geen eten bij kon in zijn lijfje. Ik gaf dit aan en gaf als oplossing dat hij eerst wat ontspanning nodig had om te ontprikkelen. Even wandelen, even zijn verhaal doen, iemand die hem de volle aandacht geeft en luistert. Daarna at hij zijn boterham op. Wij, volwassenen, zitten vaak in ons hoofd. Ook als we naar onze eigen kinderen ‘luisteren’. Het doet al wonderen voor je kind om er echt te zijn: uit je hoofd en volledig bij je kind.
Een baby die niet kon aarden
Even geleden stemde ik af op een baby die heel veel huilde. Tijdens de afstemming zag ik in een beeld het kindje vallen. De bevalling bleek zo snel te zijn gegaan dat het kindje nooit heeft kunnen aarden. De baby had tijd nodig om te kunnen aarden, om zich veilig en goed te voelen. Ook had het kindje het nodig om echt het lijfje te voelen via massages en het dragen in een doek tegen het veilige lichaam van mama. Hij had het gevoel dat hij nog niet helemaal op aarde was.
Hoe ben je met dit werk in aanraking gekomen?
Ik ben met dit werk in aanraking gekomen toen ik zelf als ouder tegen dingen aanliep. Zo is mijn zoon heel gevoelig en had hij het als vierjarige al moeilijk op school. Hij voelde erg aan wat er speelde in de klas en dat kon hij niet verwerken. Dat vertaalde zich in druk gedrag en dat stoorde de leraar. Achteraf was hij aan het spiegelen wat zich energetisch in de klas afspeelde. Er wordt meestal puur gekeken naar het gedrag van een kind, terwijl ik geloof dat er altijd een onderliggende oorzaak voor het gedrag is. Als je daarop gaat afstemmen, zie je dat kinderen veel met zich mee dragen. Dit gaat me aan het hart. Ik wil, onder andere via Luisterkindwerk, graag bijdragen aan de bewustwording hiervan.
Als ouder en als coach ging ik dan ook op zoek naar een methode om mijn zoon te helpen en zo kwam ik met de Luisterkindmethode van Diana Hendriks in aanraking. Ik heb bij haar mijn opleidingen gevolgd en daar vond ik mijn antwoorden.
Opleiding tot Luisterkindwerk volgen bij Wendie
Luisterkindwerk is niet alleen voor kinderen, maar voor iedereen. Bijvoorbeeld vrouwen die zwanger willen worden, maar waarbij het om onverklaarbare redenen niet lukt. Ook voor geboorteverwerking, een traumatische bevalling of bij dementerende mensen kan de Luisterkindmethode ingezet worden. Of bij iemand die op sterven ligt, maar niet meer kan praten.”
Wendie geeft zelf ook Luisterwerkopleidingen op de volgende data:
- 2 september 2023
- 30 september 2023
- 4 november 2023
- 2 december 2023
- 6 januari 2024
Wil je meer lezen over Wendie, over Luisterkindwerk of ben je benieuwd naar de opleiding? Neem dan even een kijkje op de website van Wendie.
Seksueel misbruik in tienerrelaties komt vaak voor, sociaal pedagoog geeft advies