Leraren maken steeds vaker zelf lesmateriaal: ‘De werkdruk is te hoog’
Meer dan de helft van de leerkrachten in het voortgezet onderwijs maakt zelf lesmateriaal en ook bij het middelbaar beroepsonderwijs ligt dit percentage hoog, namelijk op 71 procent. Dit kwam uit Het Grote Docentenonderzoek van lerarenplatform LessonUp.
Waarom? Leraren zijn niet tevreden met het aangeboden lesmateriaal. Het onderzoek werd uitgevoerd onder 4000 leraren.
Iedere klas is anders
Leraren zijn niet tevreden met het lesmateriaal dat beschikbaar is of dat wordt gemaakt door collega’s. Van de respondenten die zelf lesmateriaal maken, gaf 80 procent aan dit te doen om de lesstof passend te maken aan de leerbehoeften van de leerlingen.
De woordvoerder geeft aan dat dit komt omdat iedere klas anders is, en dus iedere klas ook andere behoeftes heeft als het op lesmateriaal aankomt. Daarnaast vinden leraren het belangrijk om lesmateriaal interactief te maken. Zo betrekken ze onder andere de actualiteiten bij verschillende vakken.
Hoge werkdruk
Doordat leraren zelf lesmaterialen willen ontwikkelen, verhoogt de werkdruk in het onderwijs. Volgens leraar Nederlands Jeff van der Linden van de Trevianum Scholengroep in Sittard lopen vooral startende leraren hier tegenaan.
Lerarenopleidingen gaan er inmiddels vanuit dat leraren niet de lesmethode van de school overnemen maar dat ze hun eigen lesmateriaal maken. Startende leraren zijn hier zo aan gewend geraakt, dat het hen niet meer lukt om les te geven volgens de normale methode en zich dus gedwongen voelen om vaker zelf lessen te creëren.
De werkdruk loopt steeds meer op tot het punt dat starters het niet meer trekken, en het onderwijs verlaten. Lerarenopleidingen zouden er volgens hem dan ook beter aan doen om een andere werkwijze te hanteren.
Kwaliteit van lesmateriaal
Lerarenopleider Erik Meester van de Radboud Universiteit laat weten dat de kwaliteit van het lesmateriaal steeds slechter wordt. Dit komt omdat de partijen die het lesmateriaal ontwikkelen commercieel zijn ingesteld, winst maken is vaak een hogere prioriteit dan goede kwaliteit leveren.
Zo werkt zelf aantekeningen maken bij het leren van lesstof beter dan vragen beantwoorden is een lesboek, en toch is dat tweede nu vaak wel het geval. “Er is geen keurmerk of onafhankelijke instantie die de kwaliteit van lesmethodes in kaart brengen. Dat betekent dat iedereen die dat wil lesmateriaal kan samenstellen”, benoemt Meester.
Hij pleit dan ook voor meer controle vanuit de overheid, zoals een onafhankelijk orgaan dat keurmerken kan toekennen en het gesprek aangaat met makers van het lesmateriaal. Op deze manier zal de kwaliteit van het materiaal voorop staan.
Het onderwijs is toe aan een update: zo ziet onderwijs 2.0 eruit