Leerstoornis NLD? Dit is wat je erover wil weten
Over de leerstoornis NLD (non-verbal learning disabilities) is nog vrij weinig bekend. Terwijl naar schatting vijf procent van de leerlingen in het regulier onderwijs in meerdere of mindere mate NLD heeft. Kinderen met deze leerstoornis hebben moeite met het verwerken van non-verbale informatie.
Een kind dat goed kan praten en lezen, maar moeite heeft met herkennen en plaatsen van gebaren en gezichtsuitdrukkingen. Het is één van de kenmerken van NLD. Maar ook als een kind moeite heeft met werken in een werkboek kan dit een kenmerk zijn van NLD. Een kind met NLD heeft daarnaast vaak problemen met de motoriek en organiseren. Omdat er nog relatief weinig bekend is over de stoornis, en omdat er veel overlap is met andere leerstoornissen wordt NLD nog maar weinig herkent.
Non-verbale leerstoornis
NLD is een afkorting van de Engelse term Non-verbal Learning Disabilities. Letterlijk vertaald betekent dat ‘non-verbale leerstoornissen’. Dit kan verwarrend zijn omdat kinderen juist verbaal wél sterk zijn. Het non-verbale slaat dan ook op het feit dat ze moeite hebben met het verwerken van non-verbale informatie. Dit betekent simpel gezegd dat ze alleen dingen die ze horen goed kunnen verwerken. Dingen die ze zien, lezen of voelen kunnen ze moeilijker verwerken. Tafels opdreunen gaat bijvoorbeeld makkelijk, leren uit een boek gaat veel lastiger. Vaak is er ook sprake van een groot verschil tussen de verbale en performale intelligentie. Dit wordt een disharmonisch profiel genoemd.
Kenmerken van NLD
Een kind met NLD kunt u herkennen aan een aantal signalen en kenmerken. Bedenk wel dat er veel verschillende gradaties zijn van NLD en dat de kenmerken onderling erg kunnen verschillen. Algemene kenmerken zijn:
- Trapsgewijze ontwikkeling.
- Slechte motoriek, zowel fijne als grove.
- Slecht evenwicht.
- Veel woorden kennen en gebruiken, zonder altijd te weten wat het betekent.
- Problemen met inzichtelijk rekenen.
- Langzaam werken.
- Moeite met het aanleren van routines.
- Passief gedrag.
- Weinig sociale vaardigheden.
- Angst voor ongewone sociale situaties.
- Onverklaarbare uitingen van woede en angst.
- Moeite met herkennen van non-verbale signalen (gebaren, gelaatsuitdrukkingen).
- Problemen met overzicht, bijvoorbeeld in grote ruimtes met veel mensen.
- Snel verdwalen.
- Moeite met leren zwemmen en fietsen.
- Weinig interesse in creatieve bezigheden.
- Gevaarlijk gedrag in het verkeer.
- Goed in het waarnemen van details.
- Moeite met het overzicht houden en grotere verbanden (het geheel) zien.
Behandeling
Voor de behandeling van kinderen met NLD bestaan vele vormen van therapie. Omdat ieder kind met NLD uniek is heeft ook ieder kind behoefte aan ander soort therapie. Bij de een zal de therapie zich meer richten om motorische vaardigheden, deze kinderen gaan bijvoorbeeld naar een fysiotherapeut. Anderen hebben juist hulp nodig met sociale vaardigheden of plannen en organiseren op school. Het is belangrijk om daarom samen met experts te kijken naar wat een kind met NLD specifiek nodig heeft.