Zoon of dochter op de fatbike? Dit zijn de kosten en minimum leeftijd
Nederland is een fietsland en zelfs de allerkleinsten starten al vroeg met een loopfiets. Onder fietsers is vooral de elektrische fiets enorm populair. Zo gebruikt 30 procent van de fietsers vanaf twaalf jaar er eentje, blijkt uit onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Jongeren tussen de twaalf en zeventien jaar gebruikt een e-bike vooral om sneller te kunnen fietsen.
Het liefst doen ze dat op een fatbike, dat is een elektrische fiets met extra brede banden, een groot zadel en een stoer uitziend frame. We vertellen je hier meer over de leeftijd voor een fatbike en de kosten.
In deze steden zijn fatbikes enorm populair
Steden waar we de fatbike veel zien, zijn Amsterdam, Haarlem, Utrecht, Rotterdam en Den Haag. Maar ook in de kleinere steden zoals Alphen aan den Rijn, Enschede en Roosendaal is de stoere e-bike populair. Vooral als je als kind lang moet fietsen, naar school bijvoorbeeld, kan de fatbike een uitkomst zijn.
Op de grove fiets hoef je namelijk niet zo hard mee te trappen om de maximale snelheid van 25 kilometer per uur te bereiken. Bovendien rijdt de fiets gemakkelijk op ‘off-road‘ paden met veel hobbels en bobbels. Daar komt ook nog eens bij dat je geen helm hoeft te dragen, zoals wel het geval is bij een scooter of snorfiets. De Knaap is een van de bekendste fatbikes, andere fabrikanten zijn Brekr, Phatfour en Doppio.
Is er een leeftijdsgrens voor fatbikes?
De fatbike mag, net als elke andere elektrische fiets, maximaal 25 kilometer per uur rijden. Op veel fatbikes hoef je niet al te hard mee te trappen om die snelheid te bereiken, nog een ding waarom jongeren het zo’n chille fiets vinden. Opvoeren is legaal, maar dan mag je niet meer op de e-bike op de openbare weg fietsen. Doe je dat wel, dan riskeer je een boete van maar liefst 290 euro en je bent niet verzekerd.
Op dit moment hebben de vier eerdergenoemde fabrikanten plannen die het opvoeren van de elektrische fiets tegengaan. Ook verschillende gemeentes waaronder Amsterdam en Haarlem willen een verbod op opgevoerde fatbikes. Daarnaast willen de gemeentes een minimum leeftijd instellen voor de fatbike. Die is er nu niet, dus elke jongere mag op een elektrische fiets fietsen. Dit levert in veel steden gevaarlijke situaties op. Daarnaast rijden veel jongeren ook nog eens met hun smartphone in de hand of met oortjes in waardoor ze de omgeving niet goed inschatten.
Wat is de toegestane leeftijd voor een fatbike?
In principe mag elk kind van elke leeftijd dus op een fatbike rijden. Ouders zouden zelf moeten beslissen of hun kind verantwoordelijk genoeg is om veilig op een fatbike door het verkeer te manoeuvreren. En of het kind de fiets niet opvoert of een gashendeltje (waardoor je nog minder hoeft te trappen) toevoegt. In dat geval is het namelijk geen elektrische fiets meer, maar een bromfiets. Daar gelden andere regels voor, zoals een kenteken en een minimum leeftijd.
Wat zijn de kosten van een fatbike?
Zo’n fatbike kost nogal wat, namelijk gemiddeld zo’n 2000 euro. De fatbike verzekeren wordt lastig, want veel verzekeraars bieden geen verzekering meer aan voor de fatbike. Dat komt omdat ze heel vaak gestolen worden. Een woordvoerder van de ANWB liet zelfs weten aan RTL dat negen op de tien fatbikes wordt gestolen.
Fatbikes niet welkom bij verkeersexamen scholieren: ‘Fatbike is geen fiets’