Waarom zijn de Labubu monstertjes zo populair onder jongeren?
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.jmouders.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F02%2FLabubu.jpg)
Misschien heb je ze al voorbij zien komen: kleine, schattige wezentjes met grote ogen en een grijns vol scherpe tanden. Ze heten Labubu en zijn enorm populair onder kinderen en Gen Z. Vooral op socials als Instagram en TikTok komen de monstertjes veel voorbij. Maar wat is Labubu precies? Waar komt deze trend vandaan? Alles wat je wil weten over deze nieuwste hype onder kinderen, maar ook influencers, lees je hier.
Wat is Labubu?
Labubu is een verzamelbaar figuurtje van het Chinese designermerk Pop Mart. Dit merk staat bekend om het zogeheten ‘blind box’ speelgoed: kleine doosjes met een verrassingsfiguurtje erin, je weet pas welke variant je hebt gekocht wanneer je het openmaakt. Labubu is ontworpen door illustrator Kasing Lung: geboren in Hong Kong en opgevoed in Nederland. Inspiratie voor de monstertjes haalde hij uit zijn liefde voor klassieke sprookjes, fabeldieren en verhalen uit zijn jeugd.
De knuffeltjes, net iets groter dan je smartphone, hebben een unieke, speelse uitstraling die kinderen (en stiekem ook veel volwassenen) aanspreekt. Met het harige lijfje, scherpe tandjes en ondeugende blik heeft Labubu een uniek uiterlijk. Ze lijken een beetje kwaadaardig, maar ze hebben een lief karakter. Je kunt ze zowel schattig als lelijk vinden. En laat dat nou precies de trend maken.
@mothershipsg lisa needs to be stopped 😭 #lisa #fyp #labubuhalloween
Waarom is Labubu zo populair?
Gen Z houdt er namelijk van om dingen te omarmen die mooi worden omdat ze juist niet zo mooi zijn. Denk aan hoog opgetrokken sokken of de wijd-op-wijd kledingstijl. Hoe lelijker oudere generaties dat vinden, hoe beter voor Gen Z en nog jongere kinderen, zo lijkt het.
De populariteit van Labubu is bovendien voor een groot deel te danken aan, hoe kan het ook anders, social media. Daar delen onder andere verzamelaars en influencers hun nieuwste aanwinsten. Platforms als TikTok en Instagram staan vol met unboxing-video’s waarin kinderen en volwassenen enthousiast hun nieuwste Labubu’s onthullen. Vorig jaar deelde Lisa van de K-popgroep Blackpink haar liefde voor Labubu en sindsdien is de rage een feit.
Verzamelen maar!
Daarnaast speelt de verzamelwaarde een grote rol. Omdat je nooit weet welk figuurtje je krijgt, willen kinderen steeds weer een nieuwe blind box openen in de hoop hun favoriete Labubu te vinden. De aantrekkingskracht van Labubu ligt in het unieke ontwerp en de beperkte oplages, waardoor het gewilde items zijn voor verzamelaars, kinderen en ook influencers. Dat het een verzamelobject is, maakt Labubu enorm populair. Daarnaast Bovendien hebben de monstertjes iets nostalgisch, wat ook mee kan helpen aan deze hype onder Gen Z en generatie Alfa.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.jmouders.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F02%2FLabubu.jpg)
Labubu: een manier van zelfexpressie
Het draait bij deze trend niet alleen om het verzamelen van de verschillende versies van Labubu, maar de hype is ook een soort community geworden. Labubu is een manier om jezelf te uiten. Zo worden de monstertjes vaak aan tassen gedragen, om een stijlstatement te maken. Gen Z staat voor zelfexpressie en deze knuffeltjes, die door oudere generaties als lelijk bestempeld kunnen worden, passen daar goed bij.
Neem een geldzak mee
Zoals met veel verzamelobjecten, kan de prijs van Labubu-figuurtjes snel oplopen. Een blind box met een monstertje erin kost rond de 20 euro, afhankelijk van de serie en zeldzaamheid. Sommige limited edition exemplaren worden voor honderden euro’s verkocht op online marktplaatsen. Op social media gaan zelfs geruchten dat de monstertjes van tassen af gestolen worden en er zijn ook heuse beschermcases te koop om de Labubu’s mooi te houden.
De Labubu knuffeltjes kunnen online gekocht worden, maar er is ook een Pop Mart winkel in Amsterdam met heel veel soortgelijk speelgoed zoals de Crybaby serie, waar onder anderen Romy Boomsma fan van is.
Influencers gezien met Labubu
Ook in Nederland zien we de monstertjes verschijnen aan tasjes van kinderen en influencers. Zo postte Romy Boomsma over ‘haar nieuwste obsessie’ en zagen we het hippe dochtertje van momfluencer en illustrator Amber de Vreng al met de monstertjes aan haar tas. De dochter van Dappermaentje is al een tijdje gek op blind bags, dus ook zij namen Labubu mee uit de Pop Mart winkel in Amsterdam.
Ben jij al in de winkel geweest en heb je een Labubu aan je tas hangen?
Bekijk hieronder nog meer trends van de laatste tijd
- Deze hippe jasjes voor je kind wil je nu in huis halen
- Deze Montessori-speelgoedtrends wil je als ouders meteen in huis halen
- Dit zijn de bevallingstrends van 2025