Voormalig manager bij Facebook: ‘Om deze reden is Facebook gevaarlijk voor kinderen’
Ook al zijn je kids nog jong, social media weten ze vaak al gauw goed te vinden. Van het kijken van grappige filmpjes tot het versturen van smileys naar hun favoriete tante of oom: kinderen weten vanaf jonge leeftijd al hun weg te vinden op social media. En dat is niet altijd zonder gevaren.
Je hoeft niet alle ins en outs van Facebook te kennen om te weten dat het sociale medium schadelijk kan zijn.
Klokkenluider Facebook waarschuwt ouders
Als er iemand deze gevaren het best kan begrijpen, is dat voormalig manager Frances Haugen, beter bekend als de klokkenluider van Facebook. Tijdens een lezing aan de Georgetown University vertelt ze op welke manier Facebook volgens haar gevaarlijk is én waarom ouders dit kunnen verergeren.
Haugen was verantwoordelijk voor het beheren van allerlei algoritmes bij bedrijven als Google, Pinterest, Yelp en Facebook. Bij dat laatste bedrijf gingen bij de voormalig manager de alarmbellen af. Ze heeft besloten om deze info aan de grote klok te hangen en brengt belangrijke documenten naar buiten. Zij vertelde de Amerikaanse senaat dat Facebook gevaarlijk is voor kinderen.
Wat ouders moeten weten over Facebook
Haugen legt uit waarom Facebook zo gevaarlijk is: “Facebook is gemaakt als interactief medium. Maar helaas is die interactiviteit nou nét wat het voor kinderen zo problematisch maakt.”
“Door die interactiviteit wordt er gereageerd op berichten. Hoe meer likes, comments of shares een bericht krijgt, hoe groter de kans dat een gebruiker die content op zijn tijdlijn ziet. Het probleem bij Facebook is dat deze algoritmes niet neutraal zijn. Zo kan een onschuldige zoekactie als ‘gezonde recepten’ leiden tot content over bijvoorbeeld eetproblemen.”
Algoritme
Ook Instagram (eveneens een product van Facebook) maakt gebruik van zo’n algoritme. Volgens de insider zien we in de eerste tien minuten die we op Instagram spenderen content van vrienden, bekenden, of van de mensen die we volgen. Na deze tien minuten zullen we nieuwe content, oftewel ‘gesponsorde berichten’ tegenkomen: “Alles om jouw aandacht te blijven vasthouden. Een uur later ben jij een poppetje in de handen van de algoritmes. Ze weten precies waar jij op focust.”
Advies aan ouders
Volgens Haugen kunnen ouders bijdragen aan de gevaren van social media: “Ouders hadden vroeger geen social media, dus ze weten niet hoe kids zich kunnen voelen.” Door opmerkingen als ‘ga er toch eens vanaf’, ‘waarom zit je toch zoveel op social media?!’ of ‘die apps maken het alleen maar erger’ kunnen kinderen juist het gevoel krijgen dat ze het zelf schuld zijn en dat werkt alleen maar averechts.”
Meer weten over social media? Om deze redenen communiceren tieners liever online.
7 vragen om jezelf te stellen voor je foto’s van je kind op social media zet