Kidfluencers schattig of zielig? ‘Beelden zullen altijd gevonden blijven worden’
TikTok, YouTube en Instagram zijn niet alleen leuke plekken om foto’s en video’s te delen, het zijn ook verdienmodellen geworden. Familievloggers, momfluencers en kidfluencers maken hier volop gebruik van, maar is dit wel zo gezond voor een kind?
De vraag is of je kind het later nog steeds zo leuk vindt dat die beelden van hem geplaatst zijn. Jurist Van der Hof tegen RTL Nieuws: “Een peuter die nu gefilmd wordt in een zwembad, kan dat als 16-jarige puber niet meer leuk vinden. Maar deze beelden zullen altijd gevonden blijven worden.”
Met je kind op social media
Eén van de grootste familievloggers is de familie Bellinga, met 625.000 YouTube-abonnees. De vier kinderen komen altijd in de vlogs voor, ook aan de ontbijttafel of met het buitenspelen. Zo zijn er nog veel meer vloggende families. Omdat het filmen ook in de privésferen gebeurt, is het lastig om een onderscheid te maken wanneer het voor deze families een hobby of ‘werk’ is.
Delen, delen, delen
Waarom veel ouders hun kind op social media zetten? Veel millennials zijn opgegroeid met social media en willen hun babytraject met de rest van de wereld delen. Daarnaast zijn er ook moeders die hun baby of kind inzetten om het aantal volgers te verhogen. Dit zijn momfluencers die verdienen door de ‘schattigheid’ van hun kind.
Regels rondom kidfluencers
Als je wat volgers op social media hebt, willen adverteerders al snel wat betalen om hier een slag uit te slaan. Sommige bekende kinderen kunnen nog niet al dit geld beheren, daarom doen de ouders dat. Toch is het raar dat er wel duidelijke regels zijn rondom acteren en modellenwerk, maar niet voor kidfluencers. Alleen voor reclame op social media zijn er wel regels: een kind mag pas reclame maken voor een product of dienst vanaf 12 jaar en met toestemming van een van de ouders.
Jurist Naomi van der Louw zegt er het volgende over tegen RTL Nieuws: “Kinderen die online actief zijn, werken niet in dienstverband. Het is vaak een hobby en daarom is het moeilijk om daar huidige wetgeving of handhaving op toe te passen.” Voor moeders, ofwel momfluencers, die geld krijgen voor posts waarop haar kind te zien is, zijn geen regels.
Schattig of zielig?
Is het wel gezond om kinderen zo jong al bloot te stellen aan de wereld van social media? Hoewel veel kinderen het hartstikke leuk vinden om in de familievlogs te zitten of mee te doen met video’s van ouders, kan dit kan over een paar jaar omslaan. Als ze pubers zijn, kunnen ze heel anders gaan kijken naar die ‘schattige’ beelden waarin ze als kind iets gênants deden. Dan valt er niks meer aan te doen, want de beelden blijven altijd bestaan. Jurist Van der Hof tegen RTL Nieuws: “Een peutermeisje van 3 jaar van wie online foto’s geplaatst worden, is anders dan een tiener die zelf graag wil vloggen. Het gaat er vooral om of het kind zelf de keuze kan maken en de gevolgen overziet.”
Je kind als influencer: de gevaren van kinderarbeid en privacy