Is jouw kind ‘doelloos’? Zo help je doelen stellen, docent geeft tips
Steeds meer jongeren weten niet hoe de toekomst eruit gaat zien en missen een doel in hun leven. Ook docent omgangskunde Thomas Lavertu ziet dit vaak voorbij komen in de klas.
Thomas Lavertu geeft les aan leerlingen tussen de vijftien en achttien jaar oud, binnen de sector zorg en welzijn op het mbo. Hij begeleidt vooral leerlingen die de opleiding sociaal werk volgen.
Doelen stellen
Volgens Lavertu hebben veel jongeren sinds de coronapandemie een achterstand opgelopen. Vooral jongens geven aan dat ze een gebrek aan discipline hebben en hieraan willen werken. Meiden hebben daarentegen vooral moeite met plannen en willen hier ook beter in worden, omdat ze zich goed willen voorbereiden op de toekomst. Doelen stellen is dan essentieel.
Doelen stellen met de SMART-methode
Op school worden verschillende tools aangeboden om doelen te leren stellen, zoals de SMART-methode. Deze methode zorgt ervoor dat je concreet doelen opstelt die focussen op wat haalbaar is voor de komende tijd. Deze doelen zijn SMART, oftewel specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden.
“Als docent begeleid ik leerlingen hierbij, maar dit kunnen ze ook zelf toepassen. Daarnaast vind ik het belangrijk dat er niet alleen aandacht wordt besteed aan doelen binnen en na de opleiding, maar ook binnen het privéleven van de leerlingen. Tijdens de opleiding is het bijvoorbeeld belangrijk dat ze nadenken of de opleiding bij ze past en of het ze gelukkig maakt. Maar ook hoe hun leven eruit gaat zien als ze gaan werken en of ze willen doorstuderen.”
Doelen stellen over indelen van het leven
Daarbij is het belangrijk dat kinderen nadenken over hoe ze hun leven indelen. Wat wil ik doen als mens en wat gebeurt er als ik zo doorga met mijn leven? Dat zijn vragen die van belang zijn. Fear setting komt hierbij ook naar voren, dan kijk je hoe je leven eruit gaat zien als je niks verandert en of je hier tevreden mee bent.
“Zelf merk ik bijvoorbeeld dat veel jongeren slaap- of concentratieproblemen hebben, te veel op hun telefoon zitten, weinig bewegen, minder lezen of ongezond eten. Dit kan ervoor zorgen dat ze later vastlopen, het is daarom goed dat ze zich hiervan bewust worden en keuzes gaan maken”, vertelt Lavertu.
Keuzes maken vanuit je gevoel
Als leerlingen ook doelen stellen in hun privé leven, kan dit ervoor zorgen dat ze betere keuzes kunnen maken op school- en werkgebied. Bovendien zorgt niet alleen logisch nadenken, maar ook keuzes maken vanuit gevoel ervoor dat jongeren verder komen.
Leren om doelen te stellen: ideeën voor een bucketlist voor je tiener