Marina ontwikkelde Braive: een programma op scholen voor jongeren met mentale problemen
Toen Marina Broeva’s broertje op 22-jarige leeftijd een einde aan zijn leven maakte, stortte haar wereld in. Ze belandde zelf in een zware depressie. Maar het besef dat nog veel meer jongeren met mentale problemen worstelen gaf haar een nieuw perspectief: ze richtte Braive op, een programma voor jongeren om mentaal weerbaarder te worden. Na twee succesvolle pilots gaan ze de komende maand het programma op 3 scholen draaien.
‘Er moest iemand opstaan om iets voor deze jongeren te doen’
“Mijn broertje worstelde heel erg met zijn mentale gezondheid. Hij was topsporter maar stopte daarmee om te gaan studeren. Vanaf dat moment ging het verkeerd. Ik ben heel gevoelig en voelde hem heel sterk aan, voelde ook zijn zorgen en pijn. Veel zorgen had ik om hem omdat ik merkte dat hij er ook niet meer wilde zijn.
Is je kind somber en down? 6x dit wil je weten over een depressie bij kinderen
Toen hij opgenomen was, bezocht ik hem in een kliniek. Daar ontmoette ik andere jongeren die net zo aan de grond zaten. Ik was zo verbaasd hoe het kon dat er zoveel jongeren waren die aan het lijden waren. Het waren ook jongeren met allemaal verschillende achtergronden. Ik kwam vaak op bezoek en leerde ze kennen. Ik vroeg me af: wie heeft hier iets fout gedaan? Na een tijdje realiseerde ik me: ik moet hier echt iets mee, er zijn zoveel jongeren die lijden. Ze komen in de kliniek, worden ontslagen en twee maanden later zitten sommigen er weer.
Uiteindelijk maakte Marina’s broertje een einde aan zijn leven.
Doe wat je hart je ingeeft
Marina: “Toen werd ik zelf heel depressief; ik dacht toen als ik nu ook omval dan veranderd er niks voor die jongeren, dus er moet iemand opstaan om dat te doen. Ik stond zelf op een tweesprong en op dat moment had ik een spirituele ervaring waarin ik mijn broertje tegenkwam. Hij zei: “Marina, je hebt de wereld nog iets te brengen. Het was mijn tijd, maar het is jouw tijd nog niet. Doe dat wat je hart je ingeeft.”
Dat ben ik dan ook gaan doen, met echte toewijding. Ik klom uit mijn depressie met alle tools en tricks die je maar kunt bedenken. Wandelen, yoga, sporten, noem het en ik heb het gedaan. En ik ontwikkelde Braive.”
Wat is Braive precies?
“75 % van de mentale problemen bij jongeren beginnen voor hun 25e levensjaar, blijkt uit onderzoeken. We willen jongeren helpen om mentaal weerbaarder te worden en om te kunnen gaan met stress. We willen het mentaal lijden van jongeren verminderen en het aantal zelfmoorden onder jongeren terugdringen. We vinden dat kennis over mentale gezondheid op een jongere leeftijd moet worden bijgebracht. Speciaal daarvoor hebben wij een tweedaags inspirerend programma ontwikkeld. Aangezien jongeren een groot deel van hun tijd op school doorbrengen zien wij dat als een ideale plek om deze kennis bij te brengen. Wij vinden dat kennis over mentale gezondheid ingebed moet worden in het schoolprogramma.”
Wat doet Braive op scholen?
“In twee dagen werken we met jongeren aan kennis over mentale gezondheid, stress en risicofactoren herkennen. Ook het belang van praten over je gevoelens en de weg naar professionele hulp, komen aan bod. Het is bij uitstek een preventieprogramma.”
Welke expertise zetten jullie in?
“Zelf heb ik inmiddels veel ervaring in de wereld van mentale gezondheid. Maar ik heb het programma ook samen met experts op het gebied van mentale gezondheid en educatie van jongeren doorontwikkeld.”
Stel je wil als jongere graag meedoen, maar je school doet niet mee?
“Dat kan. We organiseren ook Braive Mental Health weekenders. Waar jongeren of ouders van jongeren zich individueel voor kunnen aanmelden. Het programma is precies hetzelfde als op de scholen, maar dan in een weekend. Die weekenden hebben we al een paar keer gedraaid, dus we weten hoe het gaat. Nu gaan we ook bijna aan de slag op drie scholen in Amsterdam.”
Hoe ervaren de jongeren jullie programma?
“Jongeren hebben teruggegeven dat ze het programma als heel waardevol en leerzaam hebben ervaren. Dat zij veel verbondenheid voelden en, een opluchting dat ze echt helemaal zichzelf mochten zijn. Mede daardoor als door de herkenning in elkaars verhalen voelen ze zich veel minder eenzaam.
https://www.jmouders.nl/eenzaam-op-school/
Waar een jongere ook staat in zijn proces, we merken dat het voor alle deelnemers heel waardevol is. Ze halen eruit wat ze op dat moment nodig hebben en kunnen daar altijd naar teruggrijpen. Zij krijgen ook een kennisboekje mee waar ze alle kennis en oefeningen nog eens terug kunnen lezen. Daar staat onder andere een beslisboom in die hen richting de juiste hulp kan leiden voor als het iets moeilijker gaat. Ze zien dan een hele rits aan mogelijkheden over wat ze kunnen doen; persoonlijk met iemand praten, online met iemand praten of naar een psycholoog gaan bijvoorbeeld.”
Jullie beginnen nu op drie scholen, wat is de ambitie?
“Wij willen het programma op alle scholen in Nederland gaan draaien. Uiteindelijk willen dat elke school emotionele ontwikkeling in haar curriculum inbedt en jongeren de juiste inzichten en tools geven die hen beter voorbereiden voor de uitdagingen in dit leven.”
https://www.jmouders.nl/emotionele-intelligentie-bij-kinderen-hoe-zorg-je-daarvoor/