Niet alleen leerling, maar ook leraar heeft profijt van een jeugdhulpverlener in de klas
Naast een leraar ook nog een jeugdhulpverlener in de klas, met de grote druk op de jeugdzorg is het bijna niet voor te stellen. Toch onderzocht Fontys-Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg (OSO) het effect hiervan. De eerste resultaten zijn bijzonder gunstig.
Zowel de leerling als de leraar heeft profijt van deze ‘live’ samenwerking.
Leraar en jeugdhulpverlener samen in de klas
Wanneer een leerling kampt met sociaal-emotionele problemen is dat vaak iets waarop buiten de lessen actie wordt ondernomen. De leraar gaat na de les contact zoeken met de jeugdhulpverlener en moet dan aankloppen bij een officieel loket zodat er een traject kan worden gestart.
Voor het onderzoek van de OSO werd dit omzeild, zij brachten de jeugdhulpverlener en de leraar juist samen ín de klas. Dat had één groot voordeel: mogelijk kwetsbare leerlingen werden hierdoor opgevangen in de eigen klas en hoefden niet doorverwezen te worden naar de jeugdhulpverlening.
Zowel leerling als leraar hebben profijt
Die ‘live’ samenwerking heeft nog meer voordelen. Zo herkent de aanwezige jeugdhulpverlener patronen die schuilgaan achter emoties als boosheid of angst. Dat is fijn voor het kind, maar ook voor de leraar. Want die kan gelijk met de informatie van de jeugdhulpverlener aan de slag. Een bijkomend voordeel is dat hierdoor, zo blijkt uit het onderzoek, de interactie met de leerlingen en de leerkracht verbetert en de taakmotivatie van de leerlingen omhoog gaat. Bovendien voelt de leraar zich minder ‘handelingsverlegen’ en kan hij sneller zélf actie ondernemen. Hierdoor nemen de pedagogische competenties voor leraren toe.
Een ander voordeel is dat jeugdhulpverleners op deze manier zichtbaar zijn voor de leerlingen. Dat maakt de stap om hulp te zoeken laagdrempeliger. De leerling weet bij wie ze kunnen aankloppen en de leraar is al bekend met de hulpverlener.
Omgedraaid model
Eigenlijk zijn we het in Nederland gewend om het precies andersom te doen. In het Nederlandse zorgmodel staat één leerling centraal en verzamelen meerdere specialisten zich daaromheen. Deze nieuwe klassensituatie draait de boel om: de leraar en de jeugdhulpverlener staan voor een grote groep leerlingen in de klas. Hiermee bieden ze preventieve basisondersteuning.
Coronacrisis
Gek genoeg heeft de coronacrisis een positieve invloed op het onderzoek gehad. Aan Bron, het onafhankelijke nieuwsplatform van Fontys Hogescholen, legt onderzoekleidster Mariëtte Haasen uit dat de 1000 leerlingen die meededen aan het onderzoek beter blijken om te gaan met de gevolgen van corona. In sommige groepen leerlingen is er zelfs een stijging van het welbevinden voor én na corona te zien.