Influencers beïnvloeden jongeren: ‘Finfluencers hebben een belangrijke rol in financiële vorming’
We kunnen er tegenwoordig niet meer omheen: social media zit vol met influencers. Veel mensen volgen via social mediakanalen hun leven, waaronder ook een hoop jongeren. Soms blijft het niet alleen bij volgen, maar worden deze jongeren ook door influencers beïnvloed, bijvoorbeeld in hun financiële keuzes.
Dat blijkt uit onderzoek van Wijzer in geldzaken.
Beïnvloeden door een influencer
Ongeveer twee derde van de jongeren tussen de zestien en negentien jaar laat zich bij het nemen van een financiële beslissing weleens beïnvloeden door een influencer. Dat meldt Wijzer in geldzaken, een initiatief van het ministerie van Financiën, op basis van onderzoek. De jongeren kijken dan vooral naar informatie over hoe zij geld kunnen besparen of veel geld kunnen verdienen.
Toch geeft bijna drie op de tien van hen aan weleens geld te hebben verloren door de beïnvloeding. Volgens Eva van Reijmersdal, hoofddocent overtuigende communicatie van de Universiteit van Amsterdam, neemt de bezorgdheid over adviezen van zogenoemde finfluencers, influencers die posten over financiën, toe.
Van Reijmersdal stelt dat de adviezen bijvoorbeeld lang niet altijd transparant, onderbouwd en onafhankelijk zijn. “Jongvolwassenen bevinden zich in een transitieperiode en blijken erg ontvankelijk te zijn voor de adviezen van dit soort influencers”, legt Van Reijmersdal uit. “Naast ouders en school hebben finfluencers dus een belangrijke rol in de financiële vorming van jongeren. Het is daarom erg belangrijk om jongeren voldoende weerbaar te maken tegen deze beïnvloedingen.”
Kritisch
Uit het onderzoek komt echter ook naar voren dat jongeren kritisch zijn. Zo gelooft 66 procent niet dat influencers alleen maar producten promoten waar ze achter staan. Verder denken zo’n zes op de tien van hen dat influencers niet altijd de waarheid vertellen of eerlijk zijn over de producten die zij aanprijzen. “Jongeren geloven weliswaar naar eigen zeggen lang niet alles wat zij promoten. Toch weten we dat er wel onbewuste beïnvloeding op de loer ligt”, vertelt Van Reijmersdal.
Wijzer in geldzaken heeft verder laten onderzoeken in hoeverre jongeren het afgelopen jaar financiële problemen hebben ervaren. Dat gold voor 30 procent van hen, van wie relatief de meeste aangaven dat zij meer geld uitgaven dan er binnenkwam. De inkomsten van de onderzochte jongeren lagen gemiddeld op 480 euro per maand.
Advies aan ouders
Zit jouw kind op verschillende social mediakanalen en vermoed jij dat influencers weleens invloed kunnen hebben op hem of haar? Volgens het Nederlands Jeugdinstituut is het dan belangrijk om te zien wat jouw kind online allemaal volgt en interessant vindt. Vraag bijvoorbeeld of je eens mee mag kijken en welke influencers of accounts jouw kind leuk vindt.
Stel aan de hand daarvan open vragen om erachter te komen waarom jouw kind zo’n influencer interessant vindt. En luister ook echt naar je kind, laat hem uitpraten, ook al snap je zelf de interesse misschien niet (gelijk). Daarna kun je het met je kind hebben over hoe je kritisch naar een post of een idee kunt kijken, hoe je reclames herkent en de risico’s die eraan kunnen zitten.
Marians dochter (13) scheert haar gezicht: ‘Ze doet influencers na’