Hoogbegaafd
Van de bevolking heeft 2,5 procent een IQ van boven de 130 (ter vergelijking: het gemiddelde IQ van een havo-leerling bedraagt 103.8, voor een vwo-leerling 115). Ofwel: gemiddeld 1 kind per schoolklas van 30 leerlingen. Hoewel sommige kinderen overduidelijk intelligent zijn, is hoogbegaafdheid niet altijd al op jonge leeftijd duidelijk. Op 12-jarige leeftijd is hoogbegaafdheid bij 55 procent van de hoogbegaafden herkend. Met 20 tot 50 procent van deze tieners gaat het niet goed als ze op de middelbare school komen.
Hoe herken je het (o.a.)?
- Een tomeloze leergierigheid en nieuwsgierigheid
- Veel interesses
- Ook creativiteit en het doorzettingsvermogen zijn groot
- Uitblinken op verschillende vlakken
- Al jong verbanden leggen en conclusies trekken
- Opvallend goed formuleren
- Snelle taalontwikkeling die al op jonge leeftijd opvalt
- Snel en logisch nadenken en behoefte aan veel variatie en diepgang
- Zich intensief kunnen concentreren
- Van nature individualistisch en gevoelig
- Wiskundig inzicht
- Veel energie
Kijk voor een volledige checklist op de site van www.hiq.nl
Wat te doen?
- Laat je kind testen
- Informeer wat de school kan doen voor een hoogbegaafd kind. Scholen zijn tegenwoordig hard bezig – deels verplicht – om kinderen met 'uitval' naar boven even veel te begeleiden als kinderen met 'uitval naar beneden'.
- Probeer samen te werken met andere ouders van hoogbegaafden; samen sta je sterker
- Zorg voor contact met andere hoogbegaafde kinderen. Vooral pubers kunnen hier steun uit halen.
Als kinderen naar het voortgezet onderwijs gaan:
- Kunnen ze onderpresteren omdat school geen uitdaging is of omdat ze niet gewend zijn zich in te spannen
- Ontwikkelen ze soms faalangst
- Verzinnen ze oplossingen voor problemen die er nog niet zijn
- Hebben weinig vrienden van hun eigen leeftijd
- Voelen ze zich anders dan leeftijdsgenoten of worden soms gepest
- Hebben een woordenschat die niet bij hun leeftijd past
Boeken
Hoogbegaafd, nou én? Ontdek-boek over hoogbegaafdheid voor kinderen van 5 tot 99 jaar, Wendy Lammers van Toorenburg, uitgeverij Samsara, ISBN 9077228314, € 26,50.
Dit is een geweldig boek om samen met kinderen te lezen. Er zit ook een werkboek bij.
Professioneel omgaan met hoogbegaafde leerlingen in basisonderwijs, S. Drent & E. van Gerven, uitgeverij Lemma, 2002, ISBN 9059310128, € 21,50. Dit is een al wat ouder boek, maar het zou prachtig zijn als alle docenten het lezen
Als je kind (g)een einstein is, Tessa Kieboom, uitgeverij Lannoo, 2007, ISBN 9789020969825. Duidelijk boek, geschreven door een absolute crack op dit gebied uit België
Onderwijs aan hoogbegaafde kinderen, T. Mooij (red), Coutinho, Muiderberg, 1991, ISBN 9062838332, € 13,50. In Nederland is Mooij een van de grote onderzoekers op dit moment.
Een uitgebreidere literatuurlijst vind je bij www.hiq.nl
Digitale leeromgeving Acadin
Acadin is in oktober 2010 gelanceerd door Stichting Kennisnet en Stichting Leerplanontwikkeling Nederland (SLO). Het is de eerste digitale (leer)omgeving in Nederland die leerlingen PO met (uitzonderlijk) cognitief talent ruimte biedt hun talenten verder te ontwikkelen. De doelstelling van Acadin is een bijdrage te leveren aan uitdagend onderwijs op maat voor leerlingen PO en ondersteuning te bieden aan onderwijsgevenden die hen daarbij begeleiden.
Website: www.acadin.nl