Hoeveel schermtijd is oké? Stel jezelf deze 3 simpele vragen
We hebben er tegenwoordig allemaal mee te maken: schermtijd. Niet alleen volwassenen kunnen de nodige uurtjes achter een laptop of telefoon spenderen, ook kinderen kunnen er wat van. Als ouder zijnde heb je de verantwoordelijkheid die schermtijd dan ook enigszins in het gareel te houden. Want hoeveel schermtijd is acceptabel? Om hier een antwoord op te vinden kun je jezelf drie simpele vragen stellen.
Als we aan schermtijd denken, associëren we het begrip vaak aan iets negatiefs, terwijl dat helemaal niet het geval hoeft te zijn. Hoeveel tijd jij je kind (maximaal) zou mogen blootstellen aan die iPad of iPhone is dan ook afhankelijk van meerdere factoren.
Schermtijd
Met schermtijd bedoelen we simpelweg de tijd die jij spendeert achter een scherm. Die totale hoeveelheid schermtijd bestaat dus niet alleen uit die passieve momenten waarop jij door Pinterest scrolt, maar omvat ook de tijd die jij op werkend achter je laptop spendeert, of ‘s avonds voor de televisie het journaal kijkt. We kunnen grofweg onderscheid maken tussen vier soorten schermtijd:
- Passief: TV kijken, content lezen
- Interactief: spelen van spelletjes, surfen op het web
- Communicatie: social media en videobellen
- Content creatie: alles wat jij op je telefoon/laptop ontwerpt
Aanbevolen schermtijd
Vaak krijgt schermtijd een negatieve lading. Zo worden risico’s als slapeloosheid, obesitas en online pesten vaak benoemd.
Er wordt dan ook geadviseerd om baby’s van 18 – 24 maanden geen schermtijd te laten hebben. Kinderen tussen 2-5 jaar zouden na één uur schermtijd aan hun maximum zitten. De geadviseerde schermtijd bij kids tussen 8-12 ligt dan weer wat hoger: zij zouden na 4.5 uur hun telefoontjes weg moeten leggen. Bij tieners tussen 12-18 is dat 6.5 uur. Huiswerk en videobellen zijn daar trouwens niet bij inbegrepen.
De beeldscherm generatie: 6 tips en tools om de schermtijd in de hand te houden
Drie C’s
Toch is niet iedereen het hiermee eens. Volgens onderzoek zouden ouders hun (eventuele) negatieve associaties met schermtijd moeten bijstellen. Het zou dan ook belangrijk zijn om rekening te houden met de volgende drie factoren.
1. Child
De eerste C staat voor Child (kind) en benadrukt dat ieder kind uniek is. Jij kent je kind het beste, dus het is vooral belangrijk dat je op je eigen kennis vertrouwt. Als jij merkt dat je ene kind wat meer last heeft van prikkels, en misschien wel ADHD heeft, zul je vanzelf merken dat veel bewegende beelden waarschijnlijk niet fijn zullen zijn. Stel jezelf dus de vraag of het mentaal (en fysiek) goed is voor je kind om die film nu te kijken.
2. Context
Of schermtijd positief of negatief is, heeft volgens … alles te maken met de context. Als jij met je kind bijvoorbeeld naar een dierentuin gaat, dan kan een educatief spelletje over dieren die dag ervoor juist heel positief zijn.
3. Content
Ten slotte zou je stil moeten staan bij de inhoud van de televisie-serie of videogame. Kinderen kunnen enorm veel leren van educatieve spelletjes, maar dat betekent niet dat een simpel computerspelletje niet nuttig kan zijn. Ga bij jezelf na wat de positieve en negatieve aspecten zijn van het spel. Als je kind tijdens het spel online communiceert met anderen zal hij zijn sociale kwaliteiten bijvoorbeeld door ontwikkelen.
Zo minimaliseer jij de schermtijd van de kids (zonder ruzie te krijgen)