Zo kan jij je kind helpen met praten, volgens een logopedist
Stel je kind wil iets met je communiceren, maar hij kan de woorden niet vinden of je kunt hem niet verstaan. Dat is niet alleen frustrerend voor jou als ouder, maar vooral ook voor je kind. Jente Timmer is taaladviseur en logopedist met Hanen® specialisatie en geeft advies.
Timmer helpt ouders beter met hun kind communiceren als ze moeite hebben met praten. Dit doet ze op een plezierige, ontspannen manier waarin de ouders de leiding van het kind volgen. Ze deelt een aantal belangrijke tips met J/M Ouders.
Manieren om je kind te helpen als hij moeite heeft met taal
Jente Timmer geeft de volgende adviezen om je kinderen te kunnen helpen met communiceren en praten.
1. Woorden geven
“Wanneer je kind nog geen of te weinig woorden gebruikt voor zijn leeftijd, geef je hem als ouder de woorden die hij nodig heeft. Het hangt af van het moment op welke manier je dit kunt doen. Een voorbeeld: je kind houdt een autootje omhoog met een kapotte deur. Hij maakt oogcontact met je en kijkt verschrikt. Dan is dat al de manier waarop hij iets tegen jou als ouder probeert te zeggen. Als ouder kun je spreken voor je kind, dus zeggen wat hij zou zeggen als hij het kon: ‘Oh, de auto is kapot’ of ‘O nee, de deur. De deur is weg!’
2. Op ooghoogte
Om goed te kunnen zien én horen wat je kind wil communiceren, is het belangrijk om goed naar je kind te kijken. Een tip is om daarbij op ooghoogte te gaan zitten. Kinderen krijgen zo het idee dat je een gelijkgestemde bent, daarmee valt er ook al druk weg. Op ooghoogte kun je zien waar je kind naar kijkt of hoe hij iets ervaart, omdat je de wereld vanuit zijn perspectief ziet. Daarnaast vinden ze het fijn om jouw gezicht te zien: ze zien beter hoe je een woord uitspreekt of begrijpen woorden sneller, omdat ze je blije of boze uitdrukking erbij zien.
3. Herhaling
Stel je kind vraagt jou op zijn manier om een doosje rozijnen open te maken. Je ziet aan zijn gezicht dat het niet lukt en hij pakt bijvoorbeeld je hand vast. Het is dan goed om gebruik te maken van herhaling door in dit geval het woord ‘helpen’ meerdere keren te zeggen: ‘Ik moet helpen! Het doosje moet open. Ik zal je helpen met het doosje.’
Ook door visuele ondersteuning te gebruiken, vallen woorden in jouw reactie meer op en weten kinderen beter welk woord ze een volgende keer kunnen zeggen. Je kunt je woorden kracht bijzetten door middel van expressie, wijzen, voorwerpen omhoog te houden of door gebaren bij de woorden te maken.
4. Voorlezen
Voorlezen is vaak een fijn moment, omdat je knus bij elkaar zit en kunt kletsen over de plaatjes. Het maakt daarbij niet uit of het boek van A tot Z gelezen wordt. Ook bij het bekijken van boeken, kun je de leiding van je kind volgen. Dus als hij lang wil stilstaan bij een bepaald plaatje, dan praat je daarover. Alle woorden die je dan zegt, zullen sneller blijven hangen dan wanneer je het verhaal koste wat het kost probeert af te maken, terwijl je kind er geen interesse in heeft.
5. Plezier
Probeer vooral het plezier in het samen praten en spelen niet te verliezen. De basis van de ontwikkeling ligt in het fijne gevoel dat hij krijgt van het contact met zijn ouders. Als kinderen een onprettig gevoel krijgen bij gesprekken, zullen ze het contact eerder gaan vermijden. Bedenk je dat kinderen zich in hun eigen tempo ontwikkelen en dat ze, wanneer ze iets nog niet doen of kunnen, dat niet expres of uit luiheid doen. Ze hebben jou vertrouwen en steun nodig.”
Jente Timmer begeleidt gezinnen met het Hanen Ouderprogramma. Dit is een methode die ouders handvatten geeft om op een natuurlijke manier en met plezier de taalontwikkeling te stimuleren. Hanen wordt vergoed en is bewezen effectief.