Groep 4 overdoen?
De keuze om te blijven zitten, te laten doubleren, is geen gemakkelijke. Het vooruitzicht om in een nieuwe klas te beginnen en oude vriendjes en vriendinnetjes achter te laten, kan erg beangstigend zijn. De meeste kinderen zullen dit dan ook met tegenzin doen. Kijk daarom niet op als je kind hier moeite mee heeft.
De keuze om een kind te laten doubleren, wordt niet zomaar gemaakt. Vaak is hier een heel proces aan vooraf gegaan. Het besluit tot zittenblijven wordt meestal niet door één persoon, maar door meerdere personen genomen. Dit gebeurt vaak tijdens een leerling-bespreking. Hierbij wordt gekeken naar:
- leerprestaties
- schoolloopbaan tot nu toe
- perspectief
- werkhouding
- sociaal-emotionele factoren
- groepsfactoren, zoals vriendschappen
Op de basisschool zijn vaak geen algemene regels over het doubleren. Wel zijn er een aantal uitgangspunten:
- Is een kind al eens eerder blijven zitten? Dan zal het niet snel nog een keer blijven zitten, omdat het dan te oud wordt voor de basisschool.
- Wanneer een leerling zwak is in één vak, kan het door naar de volgende klas, eventueel met een aangepast programma voor het betreffende vak. Is een leerling zwak in twee of meer vakken, dan kan dit een gegronde reden zijn tot zittenblijven.
- In groep 2 kan blijken dat een kind nog niet rijp is voor groep 3. Dit kan een reden zijn om de kleuterperiode te verlengen.
- Als een kind langere perioden stof gemist heeft, door bijvoorbeeld ziekte of sociaal-emotionele problemen, kan er voldoende aanleiding zijn om te doubleren.
Uit recent onderzoek blijkt dat de positieve effecten van doubleren op langere termijn verdwijnen, waardoor zittenblijven nauwelijks zin heeft. Elk kind intensief individueel begeleiden zou de beste oplossing zijn. In de praktijk blijkt dit helaas niet altijd haalbaar.
Nu hebben jullie het advies gekregen je dochter te laten doubleren in groep 4, maar je hecht veel waarde aan de vriendschappen en de sociaal sterke groep waarin ze zich nu bevindt. De vraag is of je dochter op de lange termijn voldoende mee zal kunnen komen met de groep. Zal jouw begeleiding en de extra hulp vanuit school voldoende blijven? Wanneer dit alles twijfelachtig is, is het de vraag of zittenblijven de juiste oplossing is.
Mijn advies is om alle mogelijkheden – zoals het aanpassen van haar programma, het werken op eigen niveau en het bijstellen van de einddoelen – als alternatief voor doubleren te bespreken met de leerkracht en de Intern Begeleider. Wanneer besloten wordt dat zittenblijven toch de beste keuze is, zal de school een handelingsplan opstellen. In dit plan wordt beschreven op welke wijze de ononderbroken ontwikkeling van de leerling wordt gewaarborgd.
Het belangrijkste is, zoals je zelf ook zegt, dat je dochter lekker in haar vel zit. Een prima uitgangspunt! Neem de tijd om met de leerkracht tot een goede beslissing te komen.