wpk-admin
wpk-admin Lichaam 18 aug 2021
Leestijd: 4 minuten

Groeien je kinderen ook snel uit hun kleding: probeer Swap-studio eens!

Groeien je kinderen ook zo snel uit hun kleding en wil je niet steeds nieuwe spullen voor ze kopen? Dat had Nilofer Christensen, CEO van Swap-studio ook. Vorig jaar tijdens de lockdown ontstond bij haar en een een vriendin het idee voor Swap-Studio. Ruilen van (kinder)kleding, meubels en spullen, zonder ook maar een cent kwijt te zijn. Inmiddels hebben ze bijna 800 leden. Tijd voor een interview met Nilofer Christensen, CEO van Swap-studio. “Inmiddels koop ik niets nieuws meer en haal ik alles van Swap-studio.”

Wil je kinderkleding kwijt en heb je nieuwe nodig? Probeer Swap Studio!

Vertel eens, hoe kwam je op het idee?

“Tijdens de lockdown van vorig jaar dacht ik: ik heb zoveel kleding. Zakelijke kleding, nette spullen die werkeloos in mijn kast hingen. En mijn twee kleine kinderen groeien ook steeds uit hun kleding. Samen met een vriendin en fashion designer en we bleken hetzelfde idee te hebben: meubels, huisraad en speelgoed, allemaal zaken waar een ander nog wat aan kan hebben. Maar we wilden er geen financiële prikkel bij, dus hebben we een puntensysteem van ‘kudos’ bedacht: je geeft iets wat een ander nog wil. En we vonden: online shoppen is heel makkelijk, online swappen moet net zo makkelijk zijn.”

Hoe hebben jullie het vervolgens aangepakt?

“We legden het idee voor aan onze eigen vrienden en familie en dachten, als we 20 geïnteresseerden hebben, dan gaan we het doen. Maar we hadden al heel snel meer dan 106 leden. Toen zijn we aan de slag gegaan en hebben de site ontwikkeld en gelanceerd.”

Waarom vinden jullie dit belangrijk?

“In onze samenleving is alles er zo op gericht dat het ‘nieuw’ is. Als je iets nieuws hebt, voel je je beter. Dat idee moeten we eens loslaten. Als iets al gebruikt is, kun je er ook ontzettend van genieten, het is nieuw voor jou. We wilden de status van tweedehands en hergebruik vergroten. Alle producten die we overigens op de site zetten zijn van goede kwaliteit.”

Wat doen jullie nog meer?

“We werken samen met veel lifestylemerken. Die hebben overschotten en zij krijgen toegang tot onze ‘community’. Merken zoals Studio Jux of Studio Henk. Hun producten kun je kopen met kudos en ophalen in hun winkel. Voor de merken is dat een kans om te laten zien dat ze zuinig zijn op hun spullen, ook al zijn die van een eerdere collectie, en zelf krijg je, doordat je in hun winkel komt meer idee van wat ze nog meer hebben. Dat is ook voor de merken interessant. De kudos kunnen ze weggeven aan klanten of aan hun werknemers, die ze dan weer inwisselen op ons platform.”

Wat zijn jullie ambities?

“We willen graag groeien in Nederland, maar uiteindelijk ook in België en Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Daarom zijn we nu investeerders aan het aantrekken, zodat we kunnen opschalen. Ook willen we een app bouwen, omdat veel mensen ons bezoeken vanaf hun telefoon. Daarbij willen we je graag vertellen hoeveel je bespaard hebt met een bepaald product, hoeveel Co2 of hoeveel water. Ik heb nu bijvoorbeeld een ‘organic’ Scotch and Soda T-shirt aan van de site en dat heeft 2000 liter water bespaard. Veel mensen vinden het heel fijn om zo bij te dragen aan het milieu.”

Wie zijn jullie leden?

“Het varieert in leeftijd, van 24 tot ongeveer 55. Maar over het algemeen vrouwen en mensen met een goed inkomen. Mensen die veel te geven hebben en ook graag nieuwe dingen aanschaffen.”

Er zijn vergelijkbare platforms, zoals Vinted en Marktplaats. Wat maakt jullie uniek?

“Bij ons is er geen geld betrokken bij de ruil. Daarmee maak je deel uit van een verandering in lifestyle en huishoudelijk producten. We bieden daarbij dus toegang tot premium merken die ethisch geproduceerd zijn of van merken die onderweg zijn naar ethische productie, zonder dat je er iets voor hoeft te betalen. Bovendien cureren we alle producten voor ze worden aangeboden. We vinden het heel belangrijk dat er kwalitatief goede producten op de site staan.”

Hoe kun je lid worden?

“Je kunt je aanmelden en binnen een paar uur kun je aan de slag.”

Hoe bevalt het de gebruikers?

“Heel goed! Mensen willen graag dat hun spullen een fijne nieuwe plek krijgen. We krijgen heel warme en enthousiaste reacties. Vooral het idee van die premium merken waar je spullen van kan krijgen zonder iets te hoeven betalen of zonder ze zelfs te kennen spreekt mensen aan. Ook komen mensen zo in contact met nieuwe, duurzame dingen, zoals bijvoorbeeld een shampoo bar, ook beter voor het milieu, die ze vervolgens blijven gebruiken. Dus heel positieve reacties!”

https://www.jmouders.nl/hoe-word-je-een-groenere-moeder/

https://www.famme.nl/duurzame-kinderkleding-shoppen/

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Ieder weekend het beste van J/M Ouders in je mailbox 👪

Start je weekend goed met de mooiste verhalen van J/M Ouders.