7x goede vragen om te stellen tijdens het 10 minuten gesprek op school
Veel scholen gebruiken tien minuten gesprekken om de voortgang van je kind op school te bespreken. Ongemakkelijk zit je op (te kleine) kinderstoeltjes tegenover de juf of meester. Nadat die haar zegje heeft gedaan mag jij vragen stellen. Maar wat wil je eigenlijk weten? Dit zijn goede vragen om te stellen tijdens zo’n tien minuten gesprek.
Tien minuten is erg kort en daarom is het inderdaad verstandig om dit gesprek als ouder goed voor te bereiden. Bedenk van te voren wat je wil vragen en praat met je kind over hoe het gaat op school. Dit voorkomt dat je straks geen idee hebt over wat je eigenlijk wil vragen of weten.
Goede vragen om te stellen tijdens een tien minuten gesprek
Als je deze vragen onthoudt én stelt, heb je na het gesprek in ieder geval een goed beeld van hoe het met je kind gaat op school.
1. Zie je hem vaak lachen?
Veel leraren focussen op de prestaties van een kind. Hoe goed worden toetsen gemaakt, wat kan hij verbeteren in zijn werkhouding, enzovoort. Maar als ouder vind je het vaak minstens zo belangrijk dat je kind het naar zijn zin heeft in de klas. Speelt hij veel met vriendjes? Is hij open en spraakzaam? Ziet de leerkracht hem vaak lachen? Zijn goede vragen om een beeld te krijgen van je kind in de klas.
2. Hoe verhoudt hij zich tot andere kinderen?
Cijfers, grafieken, het zegt je misschien niet zoveel. Wat je eigenlijk wil weten is: presteert je kind gemiddeld? Of juist beter of slechter dan gemiddeld. Vraag er daarom naar, duidelijker wordt het niet.
3. Hoe kan ik hem thuis helpen?
Misschien zijn er dingen die bij jouw kind extra aandacht verdienen. Vraag de leraar hoe jij hierbij kunt helpen. Misschien kun je thuis extra voorlezen of oefenen met tafels. Leraren weten vaak ook leuke spelletjes of andere speelse manieren om te leren die je als ouder zelf niet altijd weet.
4. Wat bedoel je met?
Misschien vertelt de leraar dat je kind wat druk, verlegen of slordig is in de klas. Vraag hier dan op door, wat de een als druk ervaart ziet de ander misschien niet zo. Vraag daarom om voorbeelden of situaties zodat je een beter beeld krijgt bij wat de leraar bedoelt.
5. Wat is er veranderd?
Als je kind al een tijdje op school zit dan weet je meestal al wel een beetje wat de boodschap gaat zijn. Kinderen veranderen meestal niet wezenlijk tussen twee tien minuten gesprekken in. Vraag daarom expliciet naar de verschillen ten opzichte van de vorige keer. Hierbij kun je ook teruggrijpen op punten die jullie toen besproken hebben. Gaat het nu beter?
6. Hoe wordt het onderwijs aangepast op individuele leerlingen?
Wat wordt er gedaan voor kinderen die extra uitdaging nodig hebben? Of voor kinderen die juist extra instructie nodig hebben? En hoe wordt het onderwijs aangepast of de behoeftes van jouw zoon of dochter? Ook als je zelf denkt dat je kind speciale zorg nodig heeft is het altijd goed om dit uit te spreken. Zo kun je samen werken aan een oplossing.
7. Wat verwacht je?
Tijdens een schooljaar leren kinderen veel, maar wat is precies het streven? Wat moet jouw kind voor de zomervakantie eigenlijk kunnen volgens de leraar? Het is fijn om daarover samen op één lijn te zitten.