Demi de Boer
Demi de Boer Opvoeden 2 mrt 2022
Leestijd: 2 minuten

Je kind als influencer: de gevaren van kinderarbeid en privacy

Tegenwoordig geven veel kinderen op de vraag “Wat wil je later worden?” het antwoord: influencer. Door de enorme groei van sociale media is er een nieuw beroep ontstaan. Elk kind wil worden zoals hun rolmodel op Youtube of Instagram. Naast de kinderen, zijn er ook veel momfluencers die hun kind gebruiken om foto’s te maken en daarmee geld verdienen. Het werk van die kinderen, ook wel kidfluencers genoemd, lijkt op het eerste oog erg onschuldig. Toch zien veel mensen de gevaren van dit nieuwe beroep in.

De overheid maakt zich onder andere zorgen over het gebruik van kinderen op sociale media om geld te verdienen. Dit zou namelijk kunnen worden gezien als kinderarbeid. Daarentegen zijn er ook veel positieve geluiden te horen. Bijvoorbeeld moeders die zeggen dat het verdiende geld op een spaarrekening wordt gezet voor het kind.

Momfluencers

Naast kinderen die zelf foto’s en filmpjes maken voor sociale media, zijn er ook moeders die dit doen van hun kinderen. Hierbij worden de kinderen meestal “gebruikt” om reclame te maken voor merken op hun moeders Instagram of Youtube-account, dit wordt sharenting genoemd. Dit is een combinatie van de woorden sharing en parenting.

Wat zijn kidfluencers?

Onderzoek stelt dat we onder kidfluencers kinderen kunnen verstaan die op verschillende sociale media platforms hun online volgers gebruiken om geld te verdienen. Vaak door producten van (grote) merken te promoten en showen. Er zit geen minimum leeftijd aan kidfluencers, er zijn namelijk ook hele grote Instagram-accounts voor (nog niet geboren) baby’s.

Deze kinderen of hun moeders laten zich inspireren door de vele (volwassen) influencers op sociale media. Van unboxing-video’s tot familievlogs. De inhoud die gemaakt is door kinderen, voor kinderen, gaat razend snel op sociale media.

De gevaren van kidfluencers

Toch is het inzetten van je kind als influencer niet zonder gevaren of risico’s. Het kan namelijk problemen geven met betrekking tot kinderarbeid en privacy.

Zo hebben de kinderen die te zien zijn op social media accounts van hun ouders, vaak geen toestemming gegeven voor hun aanwezigheid hierin. Maar de accounts van deze momfluencers hebben meestal wél een groot bereik. Hierdoor is het lastig te zeggen wie deze content allemaal ontvangen en zijn de gevolgen voor de privacy van deze kinderen niet meer te overzien.

Daarnaast zou het werk van kidfluencers kunnen worden gezien als kinderarbeid. “Zeker als de ouders geld verdienen met reclame maken voor bedrijven, kan het gezien worden als kinderarbeid”, zei voormalig staatsecretaris Dennis Wiersma daarover. “Waar ligt de grens tussen af en toe voor de lol vloggen, creatief een leuk zakcentje bijverdienen of echt onder druk commercieel bezig zijn?”

Daarom is het Ministerie Sociale Zaken en Werkgelegenheid vorig jaar een onderzoek gestart om te kijken naar de regels rondom influencer marketing. Zij zullen dit jaar met ouders, pedagogen en influencer marketeers in gesprek gaan.

https://www.jmouders.nl/onderzoek-een-kwart-van-de-kinderen-heeft-spijt-van-hun-filmpjes-op-social-media/

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Ieder weekend het beste van J/M Ouders in je mailbox 👪

Start je weekend goed met de mooiste verhalen van J/M Ouders.