Meer dan 60 procent van de jongeren heeft goede voornemens
Het nieuwe jaar is begonnen en daarmee komen ook vaak de goede voornemens uit de kast. Waar iedereen vast wel iets kan verzinnen, is niet iedereen fan van goede voornemens. Nu blijkt dat een bepaalde doelgroep weldegelijk goede voornemens heeft voor het nieuwe jaar, namelijk de jongere generatie, generatie Z.
Dit blijkt uit onderzoek van Motivaction, in samenwerking met Nationale-Nederlanden.
Positieve veranderingen
Maar liefst 64 procent van Generatie Z heeft het voornemen om positieve veranderingen door te voeren in het komende jaar. Zij zijn niet de enigen, met de start van het nieuwe jaar geeft 43 procent van de Nederlanders aan goede voornemens te hebben voor 2024. Maar het enthousiasme is bij de jongere generatie dus weldegelijk het grootst.
Goede voornemens worden niet alleen gemaakt, Nederlanders zijn ook optimistisch over het volhouden hiervan. 78 procent gelooft dat ze hun voornemens met succes zullen volbrengen. Support speelt hierbij een belangrijke rol: meer dan de helft geeft aan ondersteuning van anderen belangrijk te vinden.
Verbetering in fysieke gezondheid
Het onderzoek laat zien dat verbetering in fysieke gezondheid prioriteit heeft onder Nederlanders: 64 procent wil hiermee aan de slag. Binnen deze groep geeft driekwart aan in 2024 meer te willen bewegen en sporten, gevolgd door gezonder eten (59 procent) en minder zitten (25 procent). Onder de mensen die meer willen bewegen en sporten zijn wandelen (73 procent), fietsen (49 procent) en de sportschool bezoeken (30 procent) het meest populair.
De goede voornemens op het gebied van mentale gezondheid (38 procent) richten zich met name op beter slapen (49 procent). Verder willen Nederlanders meer leuke dingen doen en meer aandacht besteden aan ontstressen en ontspannen. Dit laatste geldt met name voor Gen Z (63 procent). Zij streven naar minder volle agenda’s, meer sociaal contact en minder tijd achter het scherm.
Verder geeft 17 procent aan een goed voornemen te hebben op het gebied van duurzaamheid. De onderzoekers vinden het verrassend dat dit percentage hoger ligt bij mensen die geboren zijn vóór 1980 (21 procent) dan bij Gen Z en Millennials (beiden 12 procent). De voornemens hebben met name betrekking op minder energie verbruiken, minder vlees eten en minder plastic kopen/verbruiken.
Financiële goede voornemens
Het onderzoek toont verder aan dat er opvallend veel aandacht is voor financiën. 1 op de 3 Nederlanders geeft namelijk aan financiële goede voornemens te hebben, bij Gen Z is dit zelfs 1 op de 2. Deze voornemens hebben vooral betrekking op meer geld sparen (58 procent), minder geld uitgeven (47 procent) en meer financieel overzicht en inzicht krijgen (28 procent).
“We zien dat fysiek, mentaal en financieel welzijn in 2024 belangrijke thema’s zijn voor Nederlanders en dat hier massaal goede voornemens op worden gemaakt”, vertelt Mariëlle Krouwel, CMO NN Group. “Binnen het huidige sociaal-economische klimaat streven mensen naar het verbeteren van hun eigen weerbaarheid.”
Een frisse start: 5 goede voornemens om samen met je kind te maken