Heeft gamen een positieve invloed op kinderen?
Kan gamen ook een positieve invloed hebben op kinderen? Blijkbaar wel. Het zijn lang niet meer alleen de zielige kinderen zonder vrienden en zonder ‘echte’ hobby’s die gamen.
UNICEF Innocenti bracht een interessante bevinding naar buiten: het lijkt erop dat videogames een goede bijdrage kunnen leveren aan het welzijn van kinderen, zolang ze maar met die kleintjes in gedachten zijn ontworpen.
Allerlei positieve ervaringen
Het onderzoek wijst uit dat goed ontworpen digitale spellen kinderen allerlei positieve ervaringen bieden: controle voelen, vrij kunnen kiezen, prestaties behalen, emoties beleven en beheersen, sociaal verbonden zijn en verschillende mogelijkheden verkennen. Dat is allemaal goed voor de kids en ondersteunt hun ontwikkeling.
Ontwikkeling in vriendschap en relaties
Soms wordt bijvoorbeeld gedacht dat kinderen die veel gamen eenzaam en ‘remi’ zijn, maar uit het onderzoek blijkt wat anders. Zo blijkt namelijk dat gamen kinderen leert om:
- Nieuwe vrienden te maken en te socializen, te concurreren, te creëren, te delen en/of samen te werken met mensen die ze niet persoonlijk hebben ontmoet.
- Te socializen met familieleden of andere mensen.
- Deel uit te maken van een team dat samenwerkt om gemeenschappelijke doelen te bereiken.
- Anderen te leren of informatie te delen over hoe te spelen of hoe succesvol te zijn in verschillende activiteiten.
- Deel uit te maken van gaminggemeenschappen, zowel online als in persoon.
- Een ruimte te bieden voor kinderen die leven met beperkingen of die neurodivergent zijn om andere kinderen met vergelijkbare omstandigheden te ontmoeten.
Ontwikkeling eigen identiteit
Ook is in de onderzoeksresultaten te lezen dat gamen kinderen helpt bij het ontwikkelen van een eigen identiteit. Gamen leert kinderen het volgende:
- Hun digitale spel te verbinden met wat ze later willen worden, waar ze in geïnteresseerd zijn of wat ze graag doen.
- Zichzelf, groepen of toekomstige versies van zichzelf te bouwen, te uiten en te ontdekken.
- Dingen te verzamelen, uit te kiezen en te ordenen in het spel.
Over het onderzoek
Dit inzicht is afkomstig van het Responsible Innovation in Technology for Children (RITEC) project, een samenwerking tussen UNICEF, de LEGO Groep en met financiële steun van de LEGO Foundation.
Het onderzoeksteam, inclusief universiteiten zoals Sheffield, New York University, City University New York en Queensland University of Technology, benadrukt dat gamebedrijven en -ontwerpers de welzijnsaspecten van kinderen serieus moeten nemen bij het maken van spellen, vooral wanneer deze inspelen op de diepgaande interesses, behoeften en verlangens van jonge spelers.
Lees de volledige onderzoeksresultaten op de site van UNICEF.