Dyslexie in groep 3
Het is logisch dat je enorm schrikt van een bericht over dyslexie wanneer je kind net is gestart in groep 3. Op dit moment hoeven leesproblemen echter nog niet direct te duiden op dyslexie. Bij het ontstaan van taal- en leesproblemen is het zeker wel belangrijk dat de school begint met extra aandacht en oefening. Dyslexie moet in een zo’n vroeg mogelijk stadium worden erkend, omdat de hersenen op jonge leeftijd nog sterk beïnvloedbaar zijn en om achterstand en frustraties te voorkomen.
Het klopt dat je dochter op dit moment nog geen dyslexieverklaring kan krijgen. Er moet sprake zijn van minimaal twee jaar leesonderwijs en een behandeltraject. Pas hierna kan je kind in aanmerking komen voor een dyslexieonderzoek. Dit wordt lang niet altijd door de school aangeboden.
Ook de extra hulp die je dochter dan nodig zal hebben, zul je in de meeste gevallen zelf moeten organiseren. Van de leerkracht mag je wel verwachten dat er een handelingsplan wordt gemaakt en er extra aandacht en oefeningen aangeboden worden. Meestal is dit helaas onvoldoende voor een kind met dyslexie.
Het is goed om te horen dat de school nog een Remedial Teacher in huis heeft en dat deze wordt ingeschakeld; op veel scholen is deze belangrijke kracht wegbezuinigd!
Wat kun je als ouders doen:
- Blijf niet wachten op een dyslexieverklaring maar ga aan de slag met de leesproblemen die er nu zijn.
- Blijf goed in contact met de leerkracht en kom voor je kind op. Informeer naar het handelingsplan en vraag of je betrokken kunt worden bij de uitvoering van dit plan.
- Het is verstandig om regelmatig een afspraak voor een oudergesprek te maken en zet daarbij het welzijn van je dochter op de agenda. Het is belangrijk dat haar werkjes aangepast worden zodat je dochter haar zelfvertrouwen en gevoel van eigenwaarde niet verliest!
Thuis is het goed om veel met taal bezig te zijn. Hou het gezellig door bijvoorbeeld veel voor te lezen, rijmspelletjes en liedjes te zingen.
Oefeningen van school kun je best op een moment doen dat je kind toch al aan tafel zit. Bijvoorbeeld net voor of na het eten. Regelmatig even kort oefenen is beter dan uren aan een stuk. ’s Avonds voor het slapen gaan is geen goed moment voor oefeningen. Jonge kinderen zijn dan vaak te moe. Neem liever een mooi voorleesboek.
Rijen woorden oefenen maak je leuker door ze bijvoorbeeld eens voor te lezen met een paar fouten. Laat je dochter meelezen en voor elke fout die ze hoort krijgt ze een pepernoot. Of pak de stopwatch en laat daarmee zien dat het steeds beter gaat. Humor is onmisbaar!