DLE-score: wat houdt dit in ?
DLE is de afkorting van Didactische Leeftijd Equivalent. Ruwe toetsscores worden met scoringstabellen omgezet in DLE’s. Het is dan een maat in de vooruitgang in de leerstof; het DLE drukt uit op welk niveau een leerling staat met het beheersen van de leerstof.
Eén DLE is wat de gemiddelde leerling na één maand onderwijs beheerst. Een schooljaar omvat ongeveer 10 maanden onderwijs, ofwel 10 DLE.
Er wordt geteld vanaf start groep 3. Jouw dochter zit in groep 4. Je zou exact kunnen uitrekenen hoeveel maanden onderwijs ze heeft genoten. Dit zal rond de 17 maanden uitkomen en dit betekent dat een gemiddelde leerling in groep 4 een DLE van 17 zal hebben.
Jouw docht heeft een gemiddelde DLE van 50, wat dus behoorlijk boven het gemiddelde is. Of je dochter hoog intelligent of hoogbegaafd is, kan ik niet beoordelen met de informatie die je me geeft. Slechts 2 à 3 procent van de bevolking heeft dit etiket.
Uitschieters in de DLE komen regelmatig voor. Bijvoorbeeld bij technisch lezen; het is geen uitzondering dat een kind in groep 4 klaar is met het technisch leesonderwijs. Het wil dan helemaal niet zeggen dat dit kind hoogbegaafd is.
Wanneer je dochter over de hele linie gemiddelde DLE’s heeft van 50, is het verstandig om haar verder te laten onderzoeken. Daarnaast is het van belang om met de leerkracht en intern begeleider rond de tafel te gaan zitten en te onderzoeken wat mogelijk is op school.
Waar kun je aan denken?
- Op welke manier wordt je dochter verder onderzocht en wie gaat dit doen? Wat en voor wie zijn eventueel de kosten?
- Vraag of je betrokken kunt worden bij het opstellen van het handelingsplan en goed op de hoogte kan worden gehouden. Vraag wie je aanspreekpunt kan worden en op welke manier er gecommuniceerd wordt.
- In de tussentijd is het van belang om te kijken naar wat er nu al mogelijk is in de klas. Zijn er voldoende verrijkingsmaterialen aanwezig en kunnen deze al ingezet worden? Soms wil een school wachten tot alle testgegevens binnen zijn, maar dit kan vaak lang duren. Ondertussen is de leerkracht misschien best bereid om te kijken naar de mogelijkheden die zij heeft in haar klas. Bekijk ook wat je dochter zelf graag wil en wat jullie als ouders kunnen doen.
- Vraag of de school een beleidsplan heeft voor hoogbegaafdheid en lees dit vooraf door, zodat je goed geïnformeerd in gesprek kunt gaan.
- Maak altijd een afspraak met de school om na bepaalde tijd te evalueren. Neem daarvoor, indien nodig, zelf het initiatief.