Dilemma: ‘Hoe laat ik mijn kind zelfstandig spelen?’ Pedagoog geeft advies
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.jmouders.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F02%2Fgirl-5926492_1280.jpg)
Regelmatig krijgen we bij J/M Ouders vragen van lezers over opvoeden, ouderschap en problemen en dilemma’s waar ouders mee zitten. Daarom delen we elke week een dilemma van een lezer. Deze week legt Lisette (36) haar dilemma voor: “Hoe zorg ik dat mijn peuter zelfstandig gaat spelen?”
Lisette: “Mijn peuter is net 3 jaar geworden en ik merk dat ze het nog steeds lastig vindt om zelfstandig te spelen. Ze komt om de zoveel minuten naar me toe om te vragen of ik mee wil spelen in haar keukentje, torens wil bouwen van Duplo of een boek wil voorlezen. Ze heeft dit altijd al gehad, als baby en dreumes vroeg ze ontzettend veel aandacht.
Welk speelgoed voor zelfstandig spelen?
Verder weet ik ook niet zo goed wat ik haar nou moet aanbieden qua speelgoed. Ze heeft puzzels, een speelkeuken, duplo, een tipitent, verkleedkleren, een poppenhuis; wat heeft ze niet, zou je bijna denken. Maar misschien is het niet uitdagend genoeg en zie ik iets over het hoofd?
Normale fase?
Begrijp me trouwens niet verkeerd: natuurlijk breng ik graag tijd door met mijn dochter. En het is volkomen logisch dat ze graag met mij wil spelen – dat weet je als je kinderen krijgt. Ik wil haar ook niet steeds voor een scherm parkeren, maar íets meer zelfstandigheid zou fijn zijn. Of is dit ‘gedrag’ nog heel normaal voor deze fase?”
Tips van de pedagoog
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.jmouders.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F11%2FMandydeJagerFotografie-EstherJongerius-1.jpg)
Esther Jongerius is pedagoog en helpt ouders om vaker de liefdevolle ouder voor hun kinderen te kunnen zijn. Dit doet zij via haar eigen praktijk, Liefdevol Ouderschap.
“Ieder kind is uniek en het ene kind heeft meer behoefte aan die constante verbinding met jou dan het andere kind. Het gedrag wat je omschrijft is heel normaal en passend voor je peuter, maar ik kan me goed voorstellen dat het veel van je kan vragen.
Zelfstandig kunnen spelen is iets wat mag groeien en wat langzaamaan steeds langer kan worden, verwacht dus ook niet direct een half uur. Vaak kan vijftien minuten al heel lang zijn voor een kind! Maar er zijn zeker veel dingen die je kunt doen om het zelfstandig spelen te stimuleren.
Niet teveel speelgoed
Je zegt dat je veel speelgoed hebt, het kan helpend zijn om niet te veel tegelijk beschikbaar te hebben voor je kind. Teveel kan zorgen dat je kindje overweldigend raakt door de keuzes en helemaal niet meer tot spelen komt. Ruim een deel op buiten het zicht. Zet het uitnodigend neer: denk aan de puzzelstukjes in een bakje naast de puzzel, Duplo in een mandje op een plek waar er direct mee gespeeld kan worden of een opgeruimd speelkeukentje met een paar spullen om te gebruiken.
Helpen
Verder omschrijf je dat je dochter veel aandacht van je vraagt en daarin kun je ook juist mooi kijken om die behoefte positief in te zetten. Laat haar helpen met wat je doet. De was, koken of schoonmaken, kinderen vinden het geweldig om mee te mogen helpen.
Innerlijke batterij
Ze willen graag ‘onderdeel zijn van’, dit komt voort uit een oerinstinct waar je overlevingskans veel groter was wanneer je bij een groep hoorde, dan wanneer je alleen was. Door je peuter onderdeel te laten zijn van jouw leven (denk aan mee helpen koken, in plaats van achter een scherm), ontstaan er niet alleen veel nieuwe momenten van verbinding samen, maar laad je tegelijkertijd de ‘innerlijke batterij’ op van je kind.
En het interessante is dat wanneer kinderen zich ‘opgeladen’ voelen door die momenten van verbinding er in veel gevallen ruimte ontstaat om steeds meer zelf te gaan spelen.
Meer zelfstandig spel
Tegelijkertijd krijg jij dingen gedaan in plaats van mee te moeten spelen, heb je die momenten samen met je kind én leidt dit alles hopelijk naar meer zelfstandig spel, zodat jij in die momenten niet het huishouden meer hoeft te doen, maar gewoon kunt zitten en genieten van die warme kop thee.”
* Om privacy-redenen is er een schuilnaam gebruikt. De echte naam is bekend bij de redactie.
Dilemma: ‘Hoe zorg ik dat mijn peuter groenten gaat eten?’ Pedagoog geeft advies