Dilemma: ‘Hoe bouw ik de schermtijd van mijn kleuter af?’ Pedagoog geeft advies
Regelmatig krijgen we bij J/M Ouders vragen van lezers over opvoeden, ouderschap en problemen en dilemma’s waar ouders mee zitten. Daarom delen we elke week een dilemma van een lezer. Deze week legt Saskia (37) haar dilemma voor: “Hoe bouw ik de schermtijd van mijn kleuter af?”
“Ik lees overal artikelen over schermtijd bij jonge kinderen. Dat het eigenlijk wordt afgeraden tot twee jaar en dat je het daarna alsnog gelimiteerd moet aanbieden. Allemaal inzichten die ik me nu pas realiseer, nu mijn dochter die leeftijdsgrens al lang en breed is gepasseerd. Ze is nu vier en gaat sinds twee maanden naar de kleuterklas.
Schermtijd is erin gesleten
Ik merk nu dat er bij ons nogal een gewoonte is ingesleten om zowel voor school, tijdens het ontbijt, en na school, dus in de middag of voor het avondeten, haar televisie te laten kijken. Deels uit gemak – je maakt net even wat sneller het avondeten klaar, en deels uit gewenning. Ze vraagt echt veel om schermtijd. Maar eigenlijk zou ik liever zien dat ze wat meer speelt, en niet zo afhankelijk is van die televisie – ook omdat het haar niet per se vrolijker maakt. Maar: hoe pak ik dat aan?”
Tips van de pedagoog
Esther Jongerius is pedagoog en helpt ouders om vaker de liefdevolle ouder voor hun kinderen te kunnen zijn. Ze deelt ook veel informatie rondom schermtijd bij jonge kinderen. Dit doet zij via haar eigen praktijk, Liefdevol Ouderschap.
“De onderzoeken naar de invloed van schermtijd staan nog in de kinderschoenen. Een aantal jaar geleden had je alleen nog televisie, tegenwoordig zijn er 24/7 filmpjes beschikbaar, waardoor nog niet duidelijk is wat de invloed op lange termijn is.
Typisch gedrag
Op de korte termijn zien we wel al welke invloed die filmpjes kunnen hebben, en verandering in het gedrag is daar een van. Zoals je benoemt; het vragen naar meer en minder vrolijk zijn, is typisch gedrag rondom die schermtijd. Gelukkig kun je daar zeker wat aan veranderen, zelfs (en juist) nu ze al wat ouder is.
Eén moment
Je omschrijft dat er op diverse momenten op de dag schermtijd is. Een eerste mooie stap zou zijn om dit terug te brengen naar één moment. Helemaal op schooldagen. Het fijnste is om schermtijd in de ochtend te vermijden.
Na school is het ook prettig om eerst weer de verbinding te kunnen maken met je kind, dus zou ik ervoor kiezen om pas daarna (bijvoorbeeld tijdens het koken) iets aan te zetten. Wellicht merk je de eerste dagen dat je dochter dit vervelend zal vinden, probeer dan steeds te verwijzen naar wanneer het wél kan. ‘Als ik ga koken, mag je een filmpje kijken’.
Veel prikkels
Daarnaast hebben het soort filmpjes die je dochter kijkt, enorme invloed op haar gedrag. Drukke filmpjes wil je het liefst vermijden, omdat kinderen echt verslaafd kunnen raken. Doordat veel filmpjes vaak té veel prikkels bevatten, kunnen de hersenen niet alles verwerken en raken kinderen overprikkeld. Dit zie je vaak terug in grote emoties wanneer het scherm weer uit moet. Je kunt op zaken letten als beeld, geluid en inhoud van het filmpje. Met deze richtlijnen, weet je precies waar je op kunt letten en kun je gemakkelijk zelf geschikte filmpjes filteren voor je kind.
Vervelen is goed
En het mooie is, dat je dan vaak als vanzelf meer spel bij je kind gaat zien. Afgelopen week las ik mijn dochters voor uit een voorleesboek waarin stond; ‘Vervelen? O dat is geweldig! Je vervelen komt namelijk vlak voordat je een Echt Goed Idee krijgt!’ En zo is het precies. Door onze kinderen weer tijd te gunnen om zich te vervelen, ontstaat ineens het mooiste spel.”
* Om privacy-redenen is er een schuilnaam gebruikt. De echte naam is bekend bij de redactie.