Columnist Femke: ‘Waarom ‘ik ga beter mijn best doen op school’ niet werkt’
Columnist Femke Wester is pubermeidencoach en ‘Ik Leer Leren’-trainer. Na omzwervingen via London en Barcelona woont ze nu in het Noorden van het land. Ze schrijft op eerlijke, humoristische en soms confronterende wijze over haar ervaringen uit haar praktijk en uit het dagelijks leven met haar drie zoons van 8, 10 en 12 jaar. Deze week gaat het over pijn. Meer lezen van Femke? Kijk vooral eens op haar website. Deze week gaat haar column over het voornemen om beter je best te doen op school.
Column: Beter je best doen werkt niet
We naderen alweer de kerstvakantie… Tijd om eens te kijken hoe het er voor staat qua cijfers. Oeps. Of, valt mee? Vaak zit er een lekkere cijferdip tussen de herfst en de kerstvakantie. Het leuke nieuwe is er vanaf, en vooral het ‘Dit schooljaar ga ik écht beter mijn best doen!’ is weer lekker ingekakt.
Wiskunde was eigenlijk toch te saai, de leraar Latijn kon geen lesgeven, de toets ging over dingen die ze helemaal niet hoefden te leren!!
Kortom, het gaat precies zo als volgend jaar, ‘beter je best doen’ levert niet onmiddellijk resultaat en je oeroude remmende gedachten zijn nog net zo waar als vorig jaar.
‘Beter je best doen’ werkt niet, want:
1. ‘Wat is dan ‘beter’? Zonder duidelijke doelen zit je zo weer in je oude patroon, omdat het nooit trots kunt afvinken.
2. Er zit geen concreet plan achter, dus je hebt alle ruimte om te doen waar je wel zín in hebt.
3. Het gaat alleen over DOEN, niet over denken, dus bij de eerste de beste tegenslag geloof je je ‘dit werkt niet’ gedachte en stop je.
Hoe dan wel?
Dus als je kind zegt: “Mam, ik ga écht beter mijn best doen!” juich het vooral toe! Hartstikke mooi, de motivatie en het voornemen. En om te zorgen dat het niet bij voornemens blijft, help op de volgende punten.
1. Zorg dat er concrete doelen zijn. Beter opletten, beter huiswerk maken, minder telefoontijd? WAT wil je beter gaan doen?
2. Maak de stappen concreet, maak een plan en bewaak de matigheid. KLEINE veranderingen hou je vol, te grote stappen en je dondert weer in het ravijn. Aantekeningen maken tijdens één vak. Elka dag tien minuten langer huiswerk maken. Op twee dagen per week je telefoon beneden laten. De wifi uit tussen half drie en zeven…?
3. Welke gedachtes remmen of leiden tot uitstellen en afleiding? ‘Kan straks ook nog wel’ ‘nog één filmpje / level / aflevering’? Kijk ook vooral naar jezelf en lach er om.
4. Kies nieuwe gedachtes, die juist stimuleren (je moet ze wel willen geloven). ‘Dan ben ik er maar weer vanaf’ ‘Vijf minuten leren lukt nog wel’ ‘Als ik eerst maar eens mijn boeken klaarleg’ ‘Ik wil NIET blijven zitten’ ‘Beter iets dan niets’… wat maar werkt.
5. Maak een plan voor als het even niet lukt. Logisch, alle groei gaat met vallen en opstaan en weer vallen en weer opstaan. Hoe zorg je dat je niet blijft liggen? Wie vraag je om een helpende hand?
Zo. Nou. Als je ‘Beter je best doen’ hebt aangepakt als ouder, en je hebt er samen ‘ánders je best doen van gemaakt door middel van bovenstaande punten, dan is succes nog steeds niet gegarandeerd, maar heeft je kind wel een grotere kans van slagen.
En gaat hij dit advies never nooit van je aannemen? Print dit artikel uit en laat het rondslingeren. Beter iets dan niets.
https://www.jmouders.nl/column-femke-puber-werk/